Cum scriu cu î din a pe tastatură

09-07-07 cum scriu cu a din tastatura

Plec de la premisa că e vorba de tastatura calculatorului, nu de cea calului. Că la cea a calului nu mă pricep.

Car’ va să zică, eu fac aşa:
Control panel > Regional and language options > Languages > Test services and input languages > Details > Installed services > Add > Romanian.
Cu ocazia asta aţi instalat tastatura în română – care-i precum aia clasică, numa’ cu câteva modificări:
Y şi z îşi schimbă locurile între ele
Semnuleţele de lângă “enter” devin ă, î, â, ş, ţ:
[ devine ă
] devine î
\ devine â
; devine ş
‘ devine ţ.
Car’ va să zică, sunt doar câteva schimbări de memorat.

Iar după ce aţi adăugat şi tastatura în română, puteţi schimba între română şi qwerty clasic prin alt+shift. Şi o să vedeţi că jos, în bară, pe lângă ceas, vă apare fie EN, fie RO.

Eu, una, mai am instalată şi tastatura French (Switzerland), care-mi permite să scriu şi în franceză şi în italiană fără să îmi bat capul cu tastatura franceză azerty.
Tastele care schimbă sunt aceleaşi ca în cazul tastaturii româneşti:
y şi z îşi schimbă locurile între ele
[ devine è
; devine é
‘ devine à
Accentul circumflex: = literă
Accentul ascuţit (pentru italiană): shift = literă.

Cum ziceam, eu aşa fac. Alţii mai isteţi or fi făcând altfel, nu ştiu.
___________________

Vezi şi:
Gâlceava virguliţei cu sedila. Office 2007 vs Office 2003.
DIAC+. Program de recuperare a diacriticelor pentru limba română. Plugin MS Word 2007.

Etichete: , , , , , ,

52 Răspunsuri to “Cum scriu cu î din a pe tastatură”

  1. domnisoaraT Says:

    Sau alt+0238. E funny sa lucrezi cu oameni care stiu coduri :D

  2. domnisoaraT Says:

    Aaaaa, scuze de graba. alt+0238 e pentru î, iar alt+0226 e pentru î din a. Astea au niste coduri care se gasesc in start/programs/accesories/system tools/character map. Enjoy :)

  3. diacritica Says:

    Eu, una, folosesc de şapte ani sistemul ăsta de care zic mai sus şi mi-a intrat în reflex. Pare complicat când îl descrii, da’ după ce i-ai prins şpilu’, e simplu. Adică na, nu tre’ să apeşi pe ţî taste ca să-ţi iasă o literă. :) Da’ ştiu oameni cărora le e mai uşor cu alt+123456789 :) . La mine tastatura e setată mai tot timpul pe română.

  4. Mi Hai Says:

    Sau instalezi driverul de la secărică şi alegi varianta Romanian (Programmers, cu sedile) şi apoi nu mai trebuie să memorezi nici o schimbare, nici un cod şi nici x şi y nu se mută pe unde vor. Doar apeşi AltGr şi t pentru ţ, a pentru ă etc. E atît de simplu că am ajuns să scriu şi pe messenger cu diacritice iar cînd ajung la o tastatură fără secărică mă blochez. :)

  5. diacritica Says:

    Secărică, ca în rachiu din secară? :)

  6. Mi Hai Says:

    Exact. Sau în varianta fără diacritice: http://secarica.ro :)

  7. douchebag Says:

    â din a se poate obtine si mai simplu, apasând in acelasi timp pe tasta ^ si pe tasta “a” : â â â â â â :)
    functioneaza si cu î

  8. diacritica Says:

    Mie nu-mi iese faza asta. Adică îmi iese doar când tastatura e setată pe French (Switzerland).

  9. jademan Says:

    Check this out: după ‘l’ vine ‘ş’ şi ‘ţ’, iar după ‘p’ vine ‘ă’ şi ‘î’, ‘â’ e înaintea lu’ ‘backspace’. :D Desigur după ce faceţi ce-a zis ‘nenea’… :D

  10. Cuchi Says:

    Bună mi.am instalat aşa zisa tastatură şi merge :)
    Problema e că nu ştiu unde sunt anumite caractere cum ar fii:@ [arond]

    Vă rog, unde.l găsesc?

  11. Mi Hai Says:

    Important e că ai găsit „dublu i”. :)

  12. diacritica Says:

    @cuchi:

    Problema e că nu ştiu unde sunt anumite caractere cum ar fii:@ [arond]

    Înaninte să-l găseşti pe @, cred c-ar trebui să-l găseşti pe Fi? Fii? Când se scrie “fi” cu 2 i

  13. Laur Says:

    Pentru cei ce au tastatură englezească (maparea US sau US International), cel mai comod și simplu mod de a scrie cu diacritice mi se pare cel descris în pagina de mai jos:

    http://secarica.ro/html/ro.html

    Este vorba în esență de o configurație de tastatură care asociază diacriticele cu Alt dreapta plus A S T I și Q (pentru Â). Eu l-am folosit deja pe câteva calculatoare și mi se pare mult mai avantajos decât schimbarea tastaturii din EN în RO și înapoi de câte ori am de scris cu diacritice. Cristian descrie acolo în detaliu și cum trebuie procedat pentru fiecare sistem de operare în parte, de la WinME la Vista.

  14. diacritica Says:

    Eu l-am folosit deja pe câteva calculatoare și mi se pare mult mai avantajos decât schimbarea tastaturii din EN în RO și înapoi de câte ori am de scris cu diacritice.

    No, acu’ depinde. Eu pendulez zilnic între 4 limbi, dintre care 3 cu diacritice, iar dintre astea 3, 2 cu diacritice aproape identice, aşa că un alt+shift între 2 tastaturi (RO şi FR Switzerland) e fix ce-mi trebuie, mai ales că literele cu diacritice se află pe aceleaşi taste.
    Dac-ar trebui să învăţ tastatura lu’ secarica.ro pentru română, azerty pentru franceză şi aia italienească pentru italiană, plus US-ul clasic, mi s-ar încâlci sinapsa complet. :)

  15. Laur Says:

    Eu doar română, engleză și ocazional olandeză, ultimele două nefiind așa bogate în diacritice :) Fiecăruia după nevoi; nu e rău să știi ce alternative sunt disponibile.

  16. Seb Says:

    Pe mac ar fi așa: măr, system prefereces, languages & text – input sources.
    Schimbă și Keyboard Shortcuts, asftel încât CMD-Space să afișeze “input source”, nu să deschidă Spotlight. Pentru Spotlight am pastrat ALT-CMD-space, dar nu l-am folosit ever:) La unele tastaturi CMD este un măr. Poftă mare.

  17. DaKo Says:

    Salut, cum as putea sa scriu cu “ş, ţ” pe messenger 8.1?

  18. diacritica Says:

    Fix aşa cum scrie mai sus.

  19. DaKo Says:

    Pe messenger 9 sau 10 merge, dar pe 8.1 NU! Inainte de a posta incearca sa verifici si tu…

  20. diacritica Says:

    Atunci schimbă messengeru’, că nu degeaba or fi făcut ăia şi versiunea 9 şi versiunea 10.

    Că aici în mod sigur nu găseşti răspunsuri mură-n gură la-ntrebări de genu’ muieţi ţi-s posmagii 8.1?.

  21. DaKo Says:

    Da, fix pentru “ş, ţ” au făcut versiunea 9 şi 10… Mereu îl îmbunătăţesc cât se poate de bine.
    Şi înainte de a întreba, stai liniştit că m`am asigurat şi cu google şi cu alte site`uri şi n`am găsit. M`am gândit ca poate o să primesc ajutor aici, dar nu, aici am găsit unu` care încearca sa pară interesant pe net. Mentalitatea asta a românului…
    Din moment ce n`am găsit niciunde, probabil că nu se poate, dar mai speram.

  22. diacritica Says:

    Sănătate şi vârtute.

  23. DaKo Says:

    “vârtute”? Poate “virtute”.

  24. Mi Hai Says:

    Hei, uşurel, nu vă aprindeţi. Care să fie problema cu 8.1? Eu l-am folosit destul de mult pînă să descopăr mult mai stabilul 10 şi nu-mi amintesc să fi avut probleme cu diacriticile. Ai încercat şi pe un alt sistem?

  25. DaKo Says:

    ă, î, â imi merg si mie, dar “ş, ţ” nu merg.

  26. diacritica Says:

    “vârtute”? Poate “virtute”.

    Vârtute, că io am avut vieaţă grea şi-s şi operată.

  27. mihaela Says:

    Eu ce ma fac? ca am un iMac si tastatura frantuzeasca. pot în schimb sa scriu î si â, dar asta doar dupa mai multe incercari de dexteritate, caci nu reusesc din prima sa apas deodata tastele si de obicei imi iese ceva de genul i^ a^

  28. diacritica Says:

    Presupun că ai pe-acolo pe undeva linku’ pentru dezabonare.

  29. bogdanpopovici2008 Says:

    Am o întrebare, care m-a măcinat până m-a făcut faină. După școala pe care am facut-o, atunci când scrii sh și tz în limba româna, o faci scriind s si t cu o sedilă. Mai nou, vaz’ că lumea bună scrie t si s cu o virguliță (la calculator mă refer, de când a schimbat unul standardele de scriere în 2004). Are cineva vreo referință normativă, care e varianta corectă? Mulțumesc.

  30. diacritica Says:

    Diacritica românească, de când e ea, e cu virguliţă.
    Sedila e de pe vremea când softurile n-aveau virguliţe româneşti.

    După școala pe care am facut-o, atunci când scrii sh și tz în limba româna, o faci scriind s si t cu o sedilă.

    Nţ. Cărţile, cel puţin alea de la editurile serioase, îs toate scrise cu virguliţe.

  31. Nea Pandele Says:

    @bogdanpopovici2008:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Romanian_alphabet

    vezi capitolele Comma-below (ș and ț) versus cedilla (ş and ţ), Unicode and HTML și Keyboard layout.
    Amu, dacă fontu’ nu e Arial / Times / Verdana / Tahoma / etc ( de la fabrică mare și de renume) și e construit cu sedilă in loc de virguliț nu prea ai ce face… Eventual să-l editezi / repari tu cu un FontLab / FontCreator / FontForge.

  32. Bogdan Popovici Says:

    @Nea Pandele
    Nu problema tehnica de crearea fontului e dilema mea. Ideea e ca pana in 2004, cand l-a luat pe unul/una flama sa standardizeze pe ISO treaba cu virgulitza, avem un font care mergea peste tot. Intrati pe Ofice 2007 si mai sus, si vedeti ce incompatibilitate este, ca nu se citesc fonturile vechi, ca vezi doar patratele indiferent de sh sau tz. Cum 666 erau carti cu sedila inainte de ’89 si nu era o problema, apoi am scris cu sedila din ’92 incoace, si era OK. Brusc, dupa standardizare, incepe circul si ma intorc inapoi cu 15 ani, cand nu ieseau literele romanesti. NU mai pot jongla cu fonturile, ca imi un intrebari: o fi pe ISO, n-o fi pe ISO… Acum, nici mie nu imi place de pilda ca unii care au aflat de ,,conversia din digital in analogic” ieri, ii spun ,,digitizare” cand termenul ,,digitalizare” e in limba romana de cel putin 30 de ani (vezi si DEX, ca sare in ochi). Dar daca ciumpalacii il folosesc de 10 ani incoace, n-am ce face si ma resemnez ca si ala e corect, asta e. La fel si cu fonturile…

  33. diacritica Says:

    Intrati pe Ofice 2007 si mai sus, si vedeti ce incompatibilitate este, ca nu se citesc fonturile vechi, ca vezi doar patratele indiferent de sh sau tz.

    Nu știu care-i treaba, da’ eu cu Office 2007 văd orice.

    (O fi având legătură cu ce zicea Béranger?… Vezi Gâlceava virguliței cu sedila, de mai sus.

  34. Ghilimel Voinicu Says:

    @Bogdan Popovici:
    UNICODE este noul black!

    Dacă fontul tău cel vechi nu mai poate fi folosit cu tastatura actuală, ia de aici un progrămel care-ţi modifică „layout-ul” de tastatură. În felul ăsta faci să ţi se potrivească orice font – da’ îţi iei gândul de la orice corectură automată („spelling” pe engleză :) ).

    http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665.aspx

  35. Critica. DiaCritica | Blogosphera.ro Says:

    [...] Diacritica ne învaţă pe blogul ei de la cum să scriem cu diacritice atunci când suntem în faţa unei tastaturi de calculator, până la fineţurile de limbă de [...]

  36. VictorCh Says:

    “…precum aia clasică, numa’ cu câteva modificări:
    Y şi z îşi schimbă locurile între ele
    Semnuleţele de lângă “enter” devin ă, î, â, ş, ţ:
    [ devine ă
    ] devine î
    \ devine â
    ; devine ş
    ‘ devine ţ.
    Car’ va să zică, sunt doar câteva schimbări de memorat.”

    Nu-i chiar asa (din pacate): mai apar O MULTIME de modificari pe la semnele de punctuatie si celelalte semne auxiliare.

    @ Laur (23.01.’10 5:30 pm): Sa-t’ dea Sfantul sanatate! (Mai tre’ sa si invat CUM anume sa aplic ceea ce scrisesi acolo, ca-‘n domeniul operarii PC si in mediul virtual sunt “inocent” – citeste “necunoscator” – da’ de-aici in principiu ar trebui sa fie “floare la ureche”.)

  37. DUHUL Says:

    Lasa astea, zi-mi tu mie cum scriu cu diacritice PE BLOG, si asta fara sa imi stric articolele vechi schimband codarea din setari.. Un pic de ajutor se poate?

  38. stefania Says:

    Îţi mulţumesc din suflet pentru ideea cu tastatura French (Switzerland)! De vreo cinci ani încoace îmi bat capul cu nesuferitul de azerty. Ajunsesem să scriu fără accente şi să le pun după, sau să bag toate cuvintele cu accente în memoria AutoCorrect-ului din Word, să mi le modifice el. Mi-ai făcut viaţa mult mai uşoară :)

    În altă ordine de idei, sărbători fericite :)

  39. Anca Stoina Says:

    Bon, da’ cu sedila cum fac? Şi eu folosesc alt+shift, dar când dau pe franţuzeşte nu dau de ea…
    Mi se pare interesant că la French (Switzerland) nu schimbă z în w, a în q, etc. Dar oricum, ce stresant la permutările astea e că se modifică şi poziţia cifrelor, caracterelor, etc.

  40. diacritica Says:

    La French (Switzerland) ç este pe 4+shift.

    Dar oricum, ce stresant la permutările astea e că se modifică şi poziţia cifrelor, caracterelor, etc.

    La Fr (Switzerland) cifrele nu se schimbă faţă de EN şi faţă de RO (legacy). De fapt se schimbă foarte puţine, faţă de FR (France), adică AZERTY.

  41. ade`! Says:

    cum? :D ctrl si mai ce ? :D

  42. Catalin Says:

    Sau dacă aveți un Windows >= 2000, puteți să vă puneți diacriticele unde vrea suflețelul vostru :)

    http://msdn.microsoft.com/en-us/goglobal/bb964665

  43. raluk Says:

    intra la control panel,dai date time language and regional options apoi regional and language options apoi iti alegi limba tastaturii shi dai apply dupa intri la stanga paginii shi vezi ca scrie EN apesi clik acolo shi dai pe RO.

  44. Telly Says:

    Am un Laptop Dell Inspiron 1501 și nu găsesc semnul acesta : \ pe tastatura – pentru ca ” \ devine â ” ! ? !

  45. Sorin Eşanu Says:

    Cel mai simplu este să vă cumpăraţi o tastatură românească (win 1250). Se găseşte şi costă vreo 12 RON.
    Ca să nu fac reclamă, căutaţi şi voi pe Google

  46. Anca Nitu Says:

    va rog sa-mi explicati cum sa pot scrie corect in limba franceza.
    Am urmat pasii, apare o iconita pe desk, dar nu stiu cum sa merg mai departe.

  47. diacritica Says:

    Ce iconiţă?!
    Dacă urmezi paşii pe care i-am descris eu în articol, apare în bara de jos un simbol de limbă: RO / FR / EN etc. Le schimbi între ele fie cu clic, fie cu Alt+Shift.
    (Cu scrisul corect e altă poveste. Nici măcar tastatura AZERTY nu ţi-e de folos ea singură.)

  48. Anca Nitu Says:

    am reusit…multumesc..e super de ajutor!

  49. Anca Nitu Says:

    multumesc de ajutor..am reusit1
    suoer aplicatia…

  50. diacritica Says:

    Nu e nici o “aplicaţie”, e-n capul calculatorului încă de când l-ai cumpărat.

  51. Anca Nitu Says:

    ma rog..in capul calculatorului, dar nu in al meu
    multumesc oricum de indrumari!

  52. crinutzacri Says:

    cum se face a cu doua puncte ?

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,607 other followers

