Gramatica Academiei

09-08-09 gramatica academiei

Doamna Academia, mă scuzaţi că-ndrăznesc: după “Atenţie” se pune virgulă şi la sfârşit se pune semnul exclamării. Aşa m-a-nvăţat pe mine mama, prin clasa a II-a, cred.
Şi se mai pune virgulă şi după “ambele volume”.

Mă scuzaţi că mi-am permis.

http://www.ear.ro/index.php?option=com_content&task=view&id=37

Etichete: ,

7 Răspunsuri to “Gramatica Academiei”

  1. lorin Says:

    Diacritica, te rog să mă lămureşti, şi prin mine, pre mulţi alţii, dacă e corect acuzativul pronumelui „tot” cu particula acuzativului, „pe”, antepusă acestuia: „Îţi recomand să-l citeşti PE TOT (articolul)”. Mă interesează strict această formulare, cu pronumele „tot” în acuzativ, că celelalte, adică sinonimele acestei formulări, nu pun probleme de niciun fel. Mie, acest „pe tot” îmi sună ca pe vremea cînd eram la grădiniţă, în grupa mică…
    P.S. M-ai amăgit că te întorci să-mi dai un răspuns, dar…

  2. diacritica Says:

    Am uitat, ce vrei. :)
    Uneori îs multe comentarii pe aici şi mă mai iau şi eu cu altele… :)

    dacă e corect acuzativul pronumelui „tot” cu particula acuzativului, „pe”, antepusă acestuia: „Îţi recomand să-l citeşti PE TOT (articolul)”.

    Cred că “să-l citeşti pe tot” e corect. Aşa cum e corect şi “să-l citeşti pe al meu”, “să-l citeşti pe acela” – nu ştiu ce zice buchea cărţii, dar din exemplele astea îmi rezultă că e corectă formularea “verb + pe + pronume”. Or, “tot” e pronume. De altfel, dacă mă gândesc bine, merge şi cu numeralul ordinal: “să-l citeşti pe primul / pe al doilea”.

    Dacă întrebarea era despre “să-l citeşti pe tot articolul”, atunci nu-i corect. Cred că atunci când e vorba de substantive, folosim “pe” numai dacă răspunde la întrebarea “pe cine?”, cu referire la persoane, adică.

  3. lorin Says:

    Întrebarea era exclusiv despre „pe tot”. Am precizat că e vorba de pronume. Analogia cu alte pronume puteam s-o fac şi eu, îmi era la îndemînă. Dar eu nu cred că soluţia problemei mele o dă analogia cu alte pronume. Nu este instrumentul perfect. Limba română are foarte multe situaţii în care analogia e sterilă de-a dreptul. Dacă nu mă poţi ajuta, ok. Mă adresez altcuiva. Mersi.

    P.S. Dacă pun întrebarea pe cine?, răspunsul este „pe tot”, dar TOT ăsta nu e persoană, după cum vezi. Am pus în paranteză „articolul” tocmai ca să vezi că nu e vorba de persoane.

    P.P.S. Aşteptam un răspuns la întrebarea dacă: „Li le dau”, în loc de „Le dau lor”, este o alăturare corectă de pronume personale. Dar un răspuns din cea gramatică, aşa cum mi-ai promis, şi nu dacă îţi sună ţie a fi corect :).

  4. diacritica Says:

    Dar un răspuns din cea gramatică, aşa cum mi-ai promis, şi nu dacă îţi sună ţie a fi corect

    Scumpul mieu, blogul ăsta e fix despre ce şi cum îmi sună mie a fi corect. (Poate că încă nu te-ai prins, dar ăsta nu-i blogul oficial al Academiei şi nici blogul profesional al vreunui prof de română.) Uneori, când chestiunea e în coadă de peşte, argumentez cu vreun citat din gramaticile pe care le am la îndemână, dacă le am.
    În cazul de faţă, cestiunea e cât se poate de clară, din punctul meu de vedere: se spune “să-l citeşti pe tot”. Îmi pare rău că-s în dezacord şi nu ţi-am putut oferi moca şi pe tavă argumente în favoarea tezei tale.

    Analogia cu alte pronume puteam s-o fac şi eu, îmi era la îndemînă.

    Spre deosebire de a pune mâna pe cartea de gramatică, chestie care ţi-e peste mână?

  5. diacritica Says:

    P.P.S. Aşteptam un răspuns la întrebarea dacă: „Li le dau”, în loc de „Le dau lor”, este o alăturare corectă de pronume personale. Dar un răspuns din cea gramatică, aşa cum mi-ai promis, şi nu dacă îţi sună ţie a fi corect

    Ştii ce?… Îmi pari a avea competenţa necesară să-ţi cauţi singur răspunsul în cea carte de gramatică.

  6. lorin Says:

    Cred că zicala care ţi se potriveşte mănuşă, diacritico, e: Cîinele rîios coada sus şi-o ţine! Mi-am dat seama că nu eşti nici măcar profă de română, motiv pt. care ţi-am mulţumit şi te-am anunţat că mă voi adresa cuiva care le ştie ca la carte, nu după ureche, că de ăştia, urechiştii, e plină Românika.

  7. diacritica Says:

    Noh, dragă, drum bun şi cale bătută!

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,908 other followers

