Însumi, însămi, însemi, însene, înşine, înşivă, însevă…

Pen’că fuse discuţia despre însăşi vs înseşi, iaca şi explicaţiunea. A mea, mă rog, că n-am găsit-o aşa pe nicăieri. I mean, s-ar putea ca Academia să nu fie de acord cu explicaţia mea, da’ eu într-a şaptea aşa am ţinut minte formele adjectivului de întărire.
Car’ va să zică:

Formele astea (adjectiv/pronume de întărire le cheamă) vin de la un pronume pe care azi nu-l mai folosim decât în câteva expresii: însul / înşii, însa / însele (ca în într-însul, dintr-însul, printr-însul).

Prin urmare, formele de masculin pleacă de la însu- (sg.), înşi- (pl.), la care adăugăm –mi, -ţi, -şi, -ne, -vă, -şi, în funcţie de persoană.

Masculin singular:
eu, pe mine, mie însumi
tu, pe tine, ţie însuţi
el, pe el, lui însuşi

Masculin plural:
noi, pe noi, nouă înşine
voi, pe voi, vouă înşi
ei, pe ei, lor înşişi

De reţinut trecerea de la -su- (masculin singular) la -şi- (masculin plural).

Formele de feminin respectă regula conform căreia gentivul şi dativul, la singular, pleacă de forma de nominativ acuzativ plural (cf. casăcasecasei; fatăfetefetei). Prin urmare, femininul singular, la nominativ-acuzativ (eu, pe mine) pleacă de la însă- (vezi însa de mai sus). Femininul singular, la genitiv-dativ (mie), pleacă de la înse- (vezi însele de mai sus). Femininul plural pleacă de la înse- la toate cazurile.

Feminin singular:
eu, pe mine însămi, mie însemi
tu, pe tine însăţi, ţie înseţi
ea, pe ea însăşi, ei înseşi

De reţinut trecerea de la -ă- pentru nominativ acuzativ (eu, pe mine) la -e- pentru genitiv-dativ (mie).

Feminin plural:
noi, pe noi, nouă însene
voi, pe voi, vouă înse
ele, pe ele, lor înseşi, însele

De reţinut că formele de masculin conţin -su- sau -şi-, în timp ce formele de feminin conţin -să- sau -se-.

_________________

Vezi şi Ele însele, ele înseşi.

Etichete: , , , , ,

8 Răspunsuri to “Însumi, însămi, însemi, însene, înşine, înşivă, însevă…”

  1. diacritica Says:

    PeSe, că mi-a venit idee nouă de explicaţie:

    Cea mai simplă metodă de verificare e prin analogie cu “ins”:

    masc:
    ins – insul > însumi (N-Ac, G-D)
    inşi > înşine (N-Ac, G-D)

    fem:
    insă > însămi (N-Ac sg)
    inse > însemi (G-D sg), însene (pl N-Ac, G-D)

    Bine, s-ar putea ca insă să n-apară în DEX, da’ treceţi peste asta.

  2. onyycs Says:

    mey iti multumesc k ai luminat un neuron singur si trist aflat pe marginea prapastiei:))

  3. diacritica Says:

    Bine. Zi-i din partea mea să crească mare şi să se înmulţească. :)

  4. Codru Vrabie Says:

    sa stii ca-n clasa a saptea, cum spui tu, mie chiar mi s’a dat explicatia asta, prin analogie cu ins… adica eu asa am invatat si-asa am scris/scriu de-atunci incoace :)

  5. diacritica Says:

    Mi-o fi dat-o şi mie careva, cândva, de-am avut străfulgerarea asta aşa, dintr-o dată. Cine ştie ce sinapse neactivate de dooj de ani s-au trezit la viaţă. :)
    Eu îmi amintesc perfect pagina aia din manualul de gramatică, cum stăteam io şi mă uitam la ea, aşa, şi mă-ncurcam între însemi, însene, înşişi… Şi mi-aduc aminte cum am avut revelaţia despre alternanţele alea fonetice din interior, care cum e şi un’ se pune.

  6. dictaturajustitiei Says:

    Un blog necesar.

  7. Marco Polo Says:

    @diacritica:
    Pentru ca in ultima vreme ati fost atacata chiar pe blogul Dvs.la modul cel mai insultator cu putinta, sunt de parere sa scrieti, la inceputul blogului, o…PREDOSLOVIE CATRA CETITORIU, in care sa aratati mai clar faptul ca :
    a.Cel care intra pe blog trebuie sa accepte ca UNUL singur e “proprietarul” si deci scrie ce vrea el pe blogu-i propriu si cum vrea el ;
    b.Daca nu e de acord cu “axioma” de mai sus, “Sanatate si virtute!”

  8. diacritica Says:

    Neh, n-ai văzut nimic. Sau, mă rog, ai văzut una, le-ai văzut pe toate. Că de doi ani jumate-ncoace toate-s variaţiuni pe-aceleaşi teme: proastă, tufă, frustrată, nefutută. M-a uimit că tirul ăsta a-nceput încă de pe vremea când blogul avea-ntr-o lună mai puţine vizite decât are acum într-o zi. Misterele psihologiei de net.
    De scris am scris (linkuri în coada articolului ăstuia). Da’ oamenii ăia nu vor decât să le dai dreptate, ceea ce şi fac. Şi toată lumea-i fericită. :)

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,613 other followers

