L-ai, la-i, lai

Îl căuta cineva mai ieri-alaltăieri…

Lai şi la-i nu există.
E numa’ l-ai.
Şi anume, când îi putem întări cu “pe el”:

L-ai văzut (pe el). – perfect compus
L-ai lua cu tine (pe el). – condiţional prezent

Etichete: ,

15 Răspunsuri to “L-ai, la-i, lai”

  1. bwraven Says:

    Dacă le zici ca lai există îi bagi de tot în ceaţă? :)

    LAI, LÁIE, lăi, adj. (Pop.) Negru sau negru amestecat cu alb. ♢ Expr. Că e laie, că-i bălaie sau ba e laie, ba-i bălaie = ba una, ba alta; așa și pe dincolo. Ori laie, ori bălaie = ori una, ori alta; alege! Nici laie, nici bălaie = nici așa, nici așa. – Cf. alb. l a j a

    LA, lau, vb. I. Tranz. și refl. (Pop.) A (se) spăla (pe cap); A (se) scălda, a (se) îmbăia. ♢ Compus: lă-mă-mamă subst. = om prost, lălâu. [Prez. ind.: lau, lai, lă, lăm, lați, lau] – Lat. lavare.

  2. diacritica Says:

    Dacă le zici ca lai există îi bagi de tot în ceaţă?

    Exact. :)
    De-asta răspunsurile mele la neliniştile ortografice fundamentale nu-s 100% conforme cu normele.
    Că dacă-i zic omului că “lai” nu există, poate ţine minte şi scrie întotdeauna “l-ai”. (Căci mă foarte îndoiesc că cine nu ştie când să scrie “l-ai” ar ajunge vreodată să folosească, în scris, “lai” cu sensul ăla de-l dai tu. :) )

    Am mai avut p-aci discuţii pe tema asta. Că “ai” înseamnă şi usturoi, nu doar “tu ai”. Că există verbe care se termină în -ii (numa’ că nu a venii, a reuşii :D ). Că există sânt. Că etc.

    Deci da, de multe ori răspunsurile mele sunt incomplete simplificatoare în mod voit şi asumat.

  3. Radu C Says:

    Si omu’ retine, ca sa nu-l considere prietenii fraieri, si incepe sa scrie “ca e l-aie” si “pe-un picior de pl-ai” (ca sa mearga cu “l-ai”, chiar daca are un p in plus).

    Si te rog nu lovi tastatura, ca n-are nicio vina, si tot tu tre’ sa dai bani pt. una noua daca o strici :D

  4. diacritica Says:

    Las’ să fie asta problema, că scrie omu’ dup-aia “pl-ai cu boi”. :D
    Iar tastatura mea nu păţeşte nimic, că e veche de când lumea, de pe vremea primului meu calculator (2001), deci a văzut multe. Şi, mai ales, multă cafea vărsată pe ea. :)

  5. ionut1715 Says:

    Multumim pentru aceste postari si este bine ca cineva se mai “ingrijeste” ca gramatica noastra sa ramana cunoscuta macar pentru cativa roamani…..Multumim foarte mul :)

  6. laura Says:

    Cun se scrie: ASCULTATU-L-AI sau ASCULTA-TU- L-AI??Si care e logica?

  7. diacritica Says:

    După tine, cum e şi de ce? (Şi p-ormă îţi explic.)

  8. laura Says:

    pai, eu cred ca forma corecta e asculta-tu-l-ai cu forma inversa tu l-ai ascultat..

  9. diacritica Says:

    asculta-tu-l-ai cu forma inversa tu l-ai ascultat

    Prin urmare, de la “el l-a ascultat” inversiunea ar fi “asculta-el-l-a”?…
    Iar de la “ei l-au ascultat” ar fi “asculta-ei-l-au”?

  10. laura Says:

    NU.Ar veni “ascultatu-l-ai “de la “l-ai ascultat “(pe el),deci forma corecta e ascultatu-l-ai.

  11. diacritica Says:

    :)
    Bravo.
    În inversiune, “ascultat” capătă un -u în coadă, ca să uşureze pronunţia (ascultatu-l-ai, ascultatu-l-a), indiferent că e vorba de “tu” sau de “el” sau de “voi” (ascultatu-l-aţi).

  12. laura Says:

    (eu) l-am ascultat ascultatu-l-am
    (tu) l-ai ascultat ascultatu-l-ai
    (el/ea)l-a ascultat ascultatu-l-a
    (noi)l-am ascultat ascultatu-l-am
    (voi)l-ati ascultat ascultatu-l-ati
    (ei/ele)l-au ascultat ascultatu-l-au

  13. diacritica Says:

    Aşa. Bravo!

  14. laura Says:

    mersi mult

  15. diacritica Says:

    Să creşti mare!

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,860 other followers

