M-: m-am, m-ai, m-a, m-aş, m-oi, m-o. Şi alte m-uri.

Mă tot frământ de ceva vreme-ncoace cum să sistematizez ortogramele astea într-un mod cât mai logic. Acu’ ceva timp am avut o tentativă de sistematizare plecând de la timpul verbal (cu perfectul compus şi cu condiţionalul), dar cred că mai folositoare (adică mai uşor accesibilă) ar fi o sistematizare în funcţie de pronumele complement. Adică, pe rând, toate combinaţiile posibile ale lui m-, te-, s-, l-, ne-, v- , i-, le-/ mi-, ţi-, şi-. Altfel zis, toate combinaţiile posibile ale pronumelui complement (în acuzativ sau dativ), formele atone, cu auxiliarele timpurilor compuse.

Azi încerc cu m-. Să vedem ce iese. :)

Regula de bază:
Scriem m-, cu cratimă după m, atunci când putem completa cu pe mine.

1. M- + perfectul compus:

M-AM
Se scrie întotdeauna m-am, cu cratimă. Poate fi completat cu eu … pe mine:
(Eu) m-am pregătit (pe mine).

M-AI / MAI
Se scrie m-ai când poate fi completat cu tu … pe mine:
(Tu) m-ai înnebunit (pe mine) de cap.
În rest, se scrie mai. Adică atunci când se referă la luna mai şi în structuri de genul mai vreau / nu mai vreau.

M-A
Se scrie întotdeauna m-a, cu cratimă. Poate fi completat cu el/ea … pe mine:
(El/ea) m-a dus (pe mine) la teatru.

M-AŢI
Se scrie întotdeauna m-aţi, cu cratimă. Poate fi completat cu voi … pe mine:
(Voi) m-aţi luat (pe mine) cu maşina.

M-AU
Se scrie întotdeauna m-au, cu cratimă. Poate fi completat cu ei/ele … pe mine:
(Ei/ele) m-au chemat (pe mine).

2. M- + condiţionalul (prezent/perfect)

M-AŞ
Se scrie întotdeauna m-aş, cu cratimă. Poate fi completat cu eu … pe mine:
(Eu) m-aş pregăti (pe mine) de plecare.
(Eu) m-aş fi pregătit (pe mine) de plecare.
M-aşi nu există.

M-AI / MAI
Se scrie m-ai când poate fi completat cu tu … pe mine:
(Tu) m-ai lua (pe mine) în excursie.
(Tu) m-ai fi luat (pe mine) în excursie.
În rest, se scrie mai. Adică atunci când se referă la luna mai şi în structuri de genul mai vreau / nu mai vreau.

M-AR
Se scrie întotdeauna m-ar, cu cratimă. Poate fi completat cu el/ea/ei/ele … pe mine:
(El/ea/ei/ele) m-ar aştepta (pe mine) la gară dacă ar avea timp.
(El/ea/ei/ele) m-ar fi aşteptat (pe mine) la gară dacă ar fi avut timp.

M-AŢI
Se scrie întotdeauna m-aţi, cu cratimă. Poate fi completat cu voi … pe mine:
(Voi) m-aţi duce (pe mine) cu maşina.
(Voi) m-aţi fi dus (pe mine) cu maşina.

3. M- + prezumtivul

M-OI / MOI
Se scrie m-oi când poate fi completat cu eu … pe mine sau tu … pe mine:
(Eu) m-oi pregăti (pe mine) dacă oi avea timp.
(Tu) m-oi lua (pe mine)…

Se scrie moi când e pluralul de la moale: biscuiţi moi.

M-O
Se scrie întotdeauna m-o, cu cratimă. Poate fi completat cu el/ea … pe mine:
(El/ea) m-o aştepta (pe mine) la gară dacă o avea timp.

M-OŢI
Se scrie m-oţi, cu cratimă, atunci când pate fi completat cu voi … pe mine:
(Voi) m-oţi duce (pe mine) în excursie dacă oţi avea timp.
Se scrie moţi, într-un cuvânt, când e pluralul de la moţ, locuitor din Ţara Moţilor.

M-OR / MOR
Se scrie m-or, cu cratimă, când poate fi completat cu ei/ele … pe mine:
(Ei/ele) m-or lua (pe mine) la ei într-o bună zi.
Se scrie mor, într-un cuvânt, când este vorba de verbul a muri: eu/ei mor de oftică.

Aştept sugestii şi completări. :)

_______________
M-am, te-ai, s-a, ne-am, v-aţi, s-au
M-aş, te-ai, s-ar, ne-am, v-aţi

Etichete: , , , , , , , , , , , ,

16 Răspunsuri to “M-: m-am, m-ai, m-a, m-aş, m-oi, m-o. Şi alte m-uri.”

  1. A Says:

    >M-AU
    >Se scrie întotdeauna m-au, cu cratimă.

    Există şi “MAU” :P

  2. diacritica Says:

    Ca în i-a luat mau’, numa’ că acolo e cu apostrof. :)

  3. jademan Says:

    I-a luat mau’, da’-ţi dai seama că e ‘maul’? Mau = avânt, elan. :D

  4. diacritica Says:

    Băi, voi vreţi să-mi zăpăciţi de tot cititorii neliniştiţi? :)

  5. A Says:

    Da, vrem să le mai luăm din… mau. :D

  6. Loredana Says:

    Tu nu mă m-ai iubeşti ( pe mine ) sau tu nu mă mai iubeşti ? Cum este corect? Am dat căutare pe google şi doar a doua variantă există, dar eu totuşi cred că prima este corectă. Ştiu că ar fi trebuit să ştiu chestiile astea, dar mai bine întreb, decât ( este corect acest decât aici? ) să râmăn cu îndoieli. Felicitări pentru blog, cred că eşti singura, care s-a gândit la aşa ceva sau poate singura, care se pricepe cel mai bine. :)

  7. diacritica Says:

    Tu ai citit articolul de mai sus?
    Daca da, ai vazut ca exista un paragraf despre m-ai / mai?
    Daca l-ai vazut, l-ai citit?
    Daca da, ai incercat sa si pricepi?

    Daca nu, incearca acum.

  8. critica-ma Says:

    mai nu se foloseste decat atunci cand nu are sens propriu,din cate stiu.
    Se poate referi la luna mai sau mai (un fel de ciocan) si probabil ca mai sunt si alte sensuri.
    “În rest, se scrie mai. Adică atunci când se referă la luna mai şi în structuri de genul mai vreau / nu mai vreau.”
    +
    in gradele de comparatie: mai desptept, mai bun, mai mare s.a.m.d.

  9. diacritica Says:

    mai nu se foloseste decat atunci cand nu are sens propriu,din cate stiu.

    Adică cum ar fi, când are sens figurat, sau cum?!
    Cum e asta cu sensul “propriu” al lui mai?!

  10. omuaforic Says:

    felicitari pt blog! “tu nu m-ai ma iubesti” ,Lory?:”((((“

  11. omuaforic Says:

    *MAI* dem’ult nu se vb cu “-“/” ‘ ” dar lume intelegea mai bine=))folositi-va inteligenta ‘cu cap':))

  12. omuaforic Says:

    lumea**=))

  13. Bracon Ioan Says:

    Educaşia, nu se termină prin şcoală, ci se continuă, în tot cursul vieţii.
    Bracon Ioan

  14. Mario Says:

    da exista pe acest site si ma ? daca da sa imi spuneti si sa lasati mesaj

  15. diacritica Says:

    daca da sa imi spuneti si sa lasati mesaj

    Sigur, asa o sa facem.

  16. Andrei Says:

    @jademan acolo este substantiv, nu o sa vezi substantive cu cratima(daca nu sunt formate prin compunere)

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,327 other followers