Mi sau m-i? Şi mii. Şi mi-i.

cum se scrie m-i mi

Niciodată m-i.
Întotdeauna mi. Ca în Mi s-a zis să… . Poate fi completat cu mie.

Iar mii, cu doi i, se scrie când e pluralul de la mie: o mie – două mii – trei mii.

UPDATE:
Mi-am adus aminte că mai există şi mi-i. Care vine de la îmi + îi şi poate fi completat cu mie … pe ei:
Când mi-i aduci? (Când mi-i aduci mie pe ei, banii?)

Vezi şi Mi-: mi-o, mi-l, mi-am, mi-au. Şi alte mi-uri.

Etichete: , , ,

19 Răspunsuri to “Mi sau m-i? Şi mii. Şi mi-i.”

  1. Cerculeţ Says:

    Fraulein Diakritik, Helmut întrebat care bani? :p

  2. diacritica Says:

    Oh, şi diacritica se întreabă cam acelaşi lucru, da’ nu i-a venit alt exemplu. :D
    Aşa să-i zici lui Helmut c-a zis diacritica

  3. F.M. Says:

    Iar eu îţi aduc aminte că se foloseşte şi forma de viitor popular “mi-i da”. Mi-i da dreptate, cred. Cât despre bani, poţi să mi-i dai şi mie, dacă găseşti nişte mii în plus. De mi-i da, de nu mi-i da, eu nu mi te-oi critica.

  4. mihnea Says:

    mi mi mi mimimiimi….. faaaaaaa sol…

  5. caligula Says:

    Dacă nu mă-nşel, poţi spune şi, de exemplu, “dacă m-i vedea, să-mi zici ce-ai făcut”, cu sensul de “dacă m-oi vedea”.

  6. diacritica Says:

    E “m-i” acolo? Mie-mi sună a dublu i. De la “îi vedea”, adică “oi vedea”.
    Habar n-am cum e. :)
    Şi, chiar aşa, scrie pe undeva de chestiile astea?!
    Că gramaticile mele sunt de nivel de clasa a VIII-a şi nu tratează d’astea.
    (Promit c-o să-mi iau cât de curând Gramatica Academiei.)

  7. diacritica Says:

    Mihnea, ai dreptate, mai există şi mi-ul ăla. Acu’, na, ce să fac… Oricum, ideea era că “m-i” nu există. Da’ acu’ mi-a băgat caligula ghimpele-n suflet. :)

  8. caligula Says:

    Tocmai mă uitai în Ştefania Popescu. La pagina 302 zice:
    “În afară de formele cu auxiliarul <>, viitorul are şi următoarele forme: ai să faci/ o să faci/ oi (ăi, îi sau -i) face”.

    “Dacă m-i vedea, să-mi zici ce-ai făcut”

    “m-” e forma neaccentuată a pronumelui personal, pers. I, sg., Ac., iar “-i”, drept urmare, e o altă formă a viitorului.

  9. caligula Says:

    Exemplul e “dân mine”, nu din Ştefania Popescu, că aşa pare la cum am scris. :)

  10. diacritica Says:

    Tocmai mă uitai în Ştefania Popescu. La pagina 302 zice:

    Aha, bine, am luat aminte, data viitoare n-o s-o mai consider de clasa a VIII-a şi n-o să-mi mai fie lene să mă uit. :)

  11. jademan Says:

    Judging books by their cover… :D

  12. diacritica Says:

    Băi, jademane, multe poţi să zici despre mine, da’ nu că judec gramatica Ştefaniei Popescu după copertă. :)

  13. jademan Says:

    Da’ se întâmplă în general… :D Sunt multe cărţi – cred… – mişto cu titluri naşpa. Şi viceversa. :D

  14. maria Says:

    Tare mi-i bine sa vad insi preocupati de buna scriere si rostire… ;)

  15. red Says:

    am o intrebare legata de asta.cum e corect “Si le duce” sau “Si-i le duce”? in contextul ca EL le duce pe ELE LUI(siesi) in alta parte. multumesc!

  16. diacritica Says:

    cum e corect “Si le duce” sau “Si-i le duce”?

    Nici nici. Vezi dacă găsești a treia variantă. :)

  17. iuiu Says:

    Cum il scriu corect pe “mi-i dor”? asa? ca eu ma gandeam ca se scrie ca “mi-e dor”, doar ca “este” devine doar un “-i”
    Sau mai degraba “mi dor” ? asta nu arata prea bine…

  18. diacritica Says:

    Cum il scriu corect pe “mi-i dor”? asa? ca eu ma gandeam ca se scrie ca “mi-e dor”, doar ca “este” devine doar un “-i”

    “e” devine “-i”, “mi-” rămâne “mi-“. Deci “mi-i”.

  19. Corina Says:

    Cel mai uşor:
    Ac: pe mine,mă,m- –> M-i vedea mâine (“m-” de la Ac şi “i” de la “vei”)
    D: mie,îmi,mi- –> Mi-i foame/frică/dor etc. (“mi-” de la D şi “i” de la “este”)

    Eu aşa ştiu…

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,331 other followers