Doi i. Despre cuvintele cu unu, doi sau trei i

Uneori şi cu patru i.

Nu, n-am să fac un articol nou pe tema asta, că mi-aş prinde urechile. Dar văzând diversele căutări, m-am gândit să adun aici lista cu articolele despre chestiunea asta.

Roşu – roşii – roşiii
Propriu, proprii, propriii, propriii-i
Copil, copii, copiii. Geamgiu, geamgii, geamgiii. Camionagiu, camionagii, camionagii. Cafegiu, cafegii, cafegiii.
Mândru, mândri, mândrii (vezi în comentariile la articol).
Membru, membri, membrii. Ministru, miniştri, miniştrii. Maestru, maeştri, maeştrii. Celebru, celebri, celebrii. Kilometru, kilometri, kilometrii.

Fi, fii
Zi, zi-i
i sau ii? Verbele terminate în -i.
i, ii sau iii. Perfectul simplu.
Înmiesc, înmiii.
Venişi, mă? Venii, bă!
Citişi, mă? Citii, bă!
Murişi, mă? Murii, bă!
Ştii, şti
Scrii
Reuşi, reuşii
Devii

ii, i-i
Vi, Vii, Vi-i, Viii
Ţi, ţii, ţi-i
Mi, mi-i, mii

Mă-tii

Noştri, voştri

Etichete: , ,

10 Răspunsuri to “Doi i. Despre cuvintele cu unu, doi sau trei i”

  1. Diana Alzner Says:

    Bună ziua,

    Ai lovit exact unde mă doare! :) “roşu” de ce cu doi “i” la plural? Dacă ar avea un “i” în rădăcină, aş înţelege: rădăcina+desinenţa de plural=doi “i”.
    Mă refer la adjectivul “roşu”. În cazul substantivului “roşie” (tomată) e clar “roşii”.
    Dar cum voi scrie: “tricourile roşi” sau “tricourile roşii”? :)
    Mulţumesc mult!

  2. diacritica Says:

    Ai lovit exact unde mă doare! :)

    Dacă chiar te durea, ai fi remarcat primul link din listă. Tratează exact chestiunea cu pricina.

    Dar cum voi scrie: “tricourile roşi” sau “tricourile roşii”? :)

    Tricourile roase, de fapt.

  3. Diana Alzner Says:

    Să nu te superi pe mine, sunt grea de cap! :) Am citit link-ul, dar tot nu m-am dumirit; de ce pluralul lui “roşu” este cu doi “i”?
    Pricep “portocaliu”- “portocalii”, dar nu “roşu”- “roşii”. :(
    Cât despre “roşii” ca formă a pluralului articulat de la participiul lui “a roade” nu văd de ce n-ar putea fi omonim cu pluralul articulat al adjectivului…
    Convinge-mă! :)

  4. diacritica Says:

    Convinge-mă! :)

    Nu e treaba mea să te conving.
    Convinge-te singură, dacă ţi-e a te convinge.

  5. Diana Alzner Says:

    Te rog să mă ierţi dacă te-am sâcâit. Constat că nimeni n-are răbdare să-mi explice de ce “roşii” nearticulat! trebuie scris cu doi”i”…

  6. diacritica Says:

    Draga mea, una e să rogi să ţi se explice, alta e să ceri să fii convinsă.

    de ce “roşii” nearticulat! trebuie scris cu doi”i”…

    Pentru că-l pronunţi cu doi i. Când o să-l pronunţi cu un singur i, o să-l scrii “roşi”.

  7. Konstantin Says:

    Atunci de ce nu “albastru – albaştrii”? Care-i diferenţa între “albastru” şi “roşu”? Că se pronunţă la fel… :)
    Ca şi “ministru” de altfel…

  8. diacritica Says:

    Care-i diferenţa între “albastru” şi “roşu”? Că se pronunţă la fel…

    Dacă tu le auzi la fel, explicaţiunile nu te pot ajuta.

  9. Gasm Says:

    Bună ziua. Voiam să mă asigur, “camionagiu – camionagii – camionagii “este corect, așa cum ai scris? Nu există ” camionagiii ” ? Sau e doar o scăpare de redactare?

  10. diacritica Says:

    Sigur că mai e un i, ca în toate celelalte din serie şi ca în linkul cu pricina.

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 5,327 other followers