Voi şi v-oi. Noi şi n-oi.

ortograma v-oi

Voi se scrie voi când e pronume personal şi-nseamnă voi. :)
Din seria noi, voi, ei.
Voi se mai scrie voi şi când poate fi completat cu eu şi arată viitorul: Eu voi învăţa pe de rost gramatica Ştefaniei Popescu, ca să nu mă mai fac de râs.
Voi se mai scrie voi şi când vine de la verbul a voi – numa’ că atunci se pronunţă un pic altfel. Dacă pe voi de mai-nainte îl pronunţăm într-o singură silabă, pe voi din a voi în pronunţăm în două silabe: vo/i. (Am scris aşa, că mi-e că dacă pun cratimă se-nţelege altceva – de exemplu, vreo ortogramă. Cum bine zicea prietena noastră mona mai demult.)

V-oi se se scrie v-oi când poate fi completat cu eu şi vouă (şi stă pe lângă un verb la modul prezumtiv – asta e pentru cunoscători; care, ok, dacă ştiu ce-i ăla prezumitv ştiu şi când să scrie v-oi. :) )
Adică: Când (eu) v-oi da (vouă) două după ceafă!… Din seria românească “unde dă tata, creşte” – Când ţi-oi da una!

Noi se scrie noi când înseamnă, cum ziceam, noi. Din seria eu, tu, el, noi, voi, ei.
Noi se mai scrie noi şi când e pluralul de la nou.

N-oi se scrie n-oi când poate fi completat cu eu / tu şi poate fi înlocuit cu nu oi: Doar n-oi vrea să vii şi tu!

Despre moi / m-oi, aici.

Etichete: , ,

28 Răspunsuri la “Voi şi v-oi. Noi şi n-oi.” r r

  1. Moi şi m-oi. « diacritica spune:

    [...] diacritica ortografice, ortoepice şi de punctuaţie. despre limba română în spaţiul public. « Voi şi v-oi. Noi şi n-oi. [...]

  2. Petronius spune:

    ţoi si ţ-oi
    ioi si i-oi
    moi si m-oi

    Ar mai fi si altele, dar ma tem c-oi face vreo boacana ;-)

  3. diacritica spune:

    Eh, sunt multe.
    De fapt, ar trebui să iau fiecare timp compus (am făcut, oi face, o să fac, aş face), la toate persoanele, şi să-l combin cu toate pronumele personale în dativ (mi-, de la mie) şi în acuzativ (m-, de la mă).
    Adică un fel de combinaţii de 6 persoane ale verbului cu 6 persoane ale pronumelui, ori două tipuri de pronume, ori 4 timpuri verbale (cel puţin patru, mă rog).
    Nu mă ţin curelele.
    Deocamdată. :)

  4. diacritica spune:

    Aaaa, şi mai e combinaţia timpurilor verbale de le pomeneam cu conjuncţii diverse: că, să.
    Din seria c-oi :D , c-ar, s-ar, s-a, s-o.

  5. andreeutza spune:

    trebui sa dati si propoziti

  6. diacritica spune:

    Propoziţi nu voi da niciodată.

    Am dat propoziţii. Numai că tre’ să te osteneşti să le citeşti.

  7. mihulouise spune:

    lasa prop u voi si v-oi ca eu nu inteleg nimic

  8. diacritica spune:

    Nici eu, din ce scrii tu.

  9. mihulouise spune:

    Lasa Propozitie Cu Voi si V-oi ca nu inteleg nimic

  10. mihulouise spune:

    te rog mult ,am teza si imi da astazi

  11. diacritica spune:

    Eu voi învăţa pe de rost gramatica Ştefaniei Popescu
    Când (eu) v-oi da (vouă) două după ceafă!…

    (V-oi se se scrie v-oi când poate fi completat cu eu şi vouă / pe voi. În rest, e voi.)

    Ce nu-i clar aici?

  12. mihulouise spune:

    auzi suna bine cand (eu)v0oi da(voua)daua dupa ceafa?

  13. mihulouise spune:

    dami o prop cu v-oi

  14. mihulouise spune:

    dami o prop cu v-oi
    cu v-oi ca nu stiu

  15. diacritica spune:

    Ce treabă are sunatu’ bine?! E o frază corectă gramatical.
    Nu-nţeleg, tu vrei mură-n gură exemple pe care să le poţi scrie în teză?!

    Eu am explicat destul de clar, cred, care-i diferenţa între “voi” şi “v-oi”. Dacă ai priceput-o, ar trebui să fii în stare să-ţi compui singură exemplele, dacă ale mele nu-ţi sună bine.

    (Ok, ia d’aci mură-n gură, deşi urăsc chestia asta, că nu pot să te am pe conştiinţă: V-oi lua şi pe voi cu mine dacă oi avea loc în maşină. )

  16. diacritica spune:

    dami o prop cu v-oi

    Bun, ne-am lămurit. Problema ta nu-i v-oi, problema ta e că scrii dami în loc de dă-mi. Nu te mai agita, o să iei 4 la teză.

  17. sergiu spune:

    ms de raspunsu cu v-oi ..:);))

  18. alex spune:

    trebuia si propozitii cu v-oi

  19. paul spune:

    propoitie cu v-oi:cand v-oi da o palma

  20. mirunik spune:

    tu nu stii sa explici

  21. stefy spune:

    ce marfa

  22. stefy spune:

    car ca nu stii sa explici
    si doar doua cuvinte ai in vatat?

  23. eXo spune:

    haha ce prosti:)

  24. aron spune:

    nu stie sa explice

  25. anda spune:

    http://www.cati-ca-voi.com sau http://www.cati-ca-v-oi.com

    asta imi e intrebarea:)

  26. osszian spune:

    imi trebuie o propozitie cu ;a fi foarte aprope de o anumita atre rea

  27. mo spune:

    :D :D :D :D :D :D :D :D ma ajuta sant in a 6:D

  28. diacritica spune:

    Bravo! :)

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,882 other followers