Eu simt, tu simţi, el simte

cum se scrie corect simt sau simpt?

Of.
Am mai discutat chestia asta de vreo două ori (aici şi aici), dar, la număru’ de căutări pe temă, îmi pare că-i nevoie de articol special.
Car’ va să zică:

Verbul este a simţi. Fără nici un p. Şi n-avem -p- în nici una dintre celelalte forme ale verbului.

Prezent: simt, simţi, simte, simţim, simţiţi, simt
Perfect compus: am simţit
Mai mult ca perfect: simţisem, simţiseşi, simţise …
Viitor: voi simţi (de la infinitivul a simţi)
Condiţional prezent: aş simţi (la fel, de la infinitivul cel făr’ de -p-)
Condiţional perfect: aş fi simţit
Conjunctiv: să simt, să simţi, să simtă, să simţim, să simţiţi, să simtă
Gerunziu: simţind

Etichete: , , ,

9 răspunsuri to “Eu simt, tu simţi, el simte”

  1. F.M. Says:

    Am mai scris despre asta dar altfel. Se pare ca unii aşa aud şi aşa scriu. Văd asta la copiii de clasele I-II care acum învaţă, deci n-au apucat să se strice. Unii scriu simpte sau mă întreabă dacă e cu p.
    De ce scriu adulţii aşa? Fie pentru că au rămas cu greşeala neprinsă şi necorectată, fie pentru că fac analogie cu „simptom” care, deşi are altă etimologie, are legătură cu simţitul.
    No, şi cei care scriu „promt” ??? Ţi-aş arăta câte e-mail-uri am primit,de la oameni ai şcolii (nu portari) cu mulţumiri pentru „promtitudine”… Ioi!

  2. F.M. Says:

    virgulă dar 😀

  3. Radu C Says:

    Stii ca n-ai dreptate? Adevarul e ca „eu nesimt”, „tu nesimti”, „el nesimte”, de la verbul traditional „a nesemtzi” 🙂

  4. alex Says:

    sa ne simtim bine sau sa ne simtem bine ?

  5. diacritica Says:

    Ai răspunsul în articol, dacă te osteneşti să-l citeşti.

  6. Lavinia Says:

    Am mai intalnit undeva si „simnt”(ma simnt bine,de exemplu). E corecta si forma aceasta?

  7. diacritica Says:

    Nu.
    După cum rezultă clar din articolul de mai sus.

  8. Lili Says:

    „m-as simtii” este corect cu doi „i” ?

  9. diacritica Says:

    Rezultă din ce scrie mai sus.
    Și din ce scrie aici.

Comentariile sunt închise.


