De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România

În perioada 29 aprilie – 20 mai, Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38) va găzdui expoziția De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România. Autorii expoziției sunt Ancuţa-Lăcrimioara Chiş și Ucu Bodiceanu, profesori la Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca.

Întâlnirea dintre luxul interbelic şi utilitatea comunistă, “invitaţiuni” făcute de Bally, Sache sau Mociorniţa pentru achiziţionarea de produse şi Ministerul Industriei, Petrolului şi Chimiei care “asigură aprovizionarea”, rime pline de umor şi slogane atrăgătoare – “Stomacul când ţi se-ntăreşte,/ Tablete tu le găseşte,/ Şi învaţă din Abecedar,/ Că doar Koprolu-i salutar.” (Purgativ ideal de ciocolată) şi “Câtă vrajă are marea,/ Tot mai fermecată-i zarea!” (Şampania, Elixir de bună dispoziţie şi tinereţe) – oferă o perspectivă remarcabilă asupra modului în care generaţii diferite au fost ademenite să consume; şi nu doar atât: reclama spune poveşti despre oameni, mentalităţi şi atitudini care privite peste timp frapează, sensibilizează sau stârnesc melancolia. 

Branduri internaţionale versus întreprinderi cu denumiri înflăcărat-cutezătoare fac deliciul celor care îşi supun privirea unei experienţe cu adevărat contrastante: două tipologii artistice şi ideologice, desprinse parcă din două lumi. Totuşi, aceeaşi Românie văzută timp de 70 de ani prin prisma reclamelor.

http://www.icr.ro/70ani_reclama

2 gânduri despre „De la sublim la ridicol. 70 de ani de reclamă în România

  1. Evoluţia reclamei, de la amatorismul ghiduş la advertising-ul cu mare putere de convingere ia aspecte dintre cele mai neaşteptate. Formulări devenite celebre („Sindicate din toată ţara! Atenţie! Ofertă specială de Crăciun!”, „Respectă-ţi plăcerile!”, „Se spune că în viaţă cele mai plăcute lucruri sunt fie ilegale, fie imorale, fie îngraşă.”), apelul la igienă personală („Zâmbetul lui o fascinează, modul lui de viaţă o impresionează, inteligenţa lui e seducătoare. Dar cine suportă mirosul de picioare?”) şi mari branduri internaţionale de cosmetice, maşini sau alimente se întâlnesc în expoziţia „Reclama în tranziţie. Între timid şi provocator“. Vernisajul acesteia va avea loc marţi, 12 octombrie 2010, de la ora 18.00, la Institutul Cultural Român (Aleea Alexandru 38, Bucureşti).

    Accesul publicului este liber (zilnic, între orele 10.00-20.00).

Comentariile nu închise.