Moduri şi timpuri: mai mult ca perfectul

O-ntreagă complicăciune.

Are terminaţii: -m, -şi, -Ø, -răm, -răţi, -ră.

Care s-aşază imediat după sufixul -se-.

Care se-aşază după un alt sufix, în funcţie de verb.

După cum urmează:

Verbele în -a iau sufixul -a- înaintea sufixului -se-, înaintea terminaţiei (cântasem).

Verbele în -i iau sufixul -i- înainte de -se- (citisem).

Verbele în iau sufixul -â- înainte de -se- (hotărâsem).

Verbele în -e iau sufixul -u- (dacă au participiul trecut în -ut: plăcuse) sau -se- (dacă au participiul trecut în -s: merseserăm) înainte de sufixul ăla de ziceam mai sus, cel’lalt -se-.

Desigur, a şti face ştiusem. Cu -u-.

(Dana Cojocaru, Romanian Grammar, SEELRC 2003, p.146)

Deci, copii, după cum rezultă de mai sus, zic eu citisem, dar noi citiserăm. Cu -răm, că asta-i terminaţia de persoana I pl.

eu fusesem – noi fuseserăm

eu avusem – noi avuseserăm

eu mâncasem – noi mâncaserăm.

Şi tot aşa.

_____________________

Vezi şi Mai mult ca perfect /vs/ perfect simplu.
_____________________

Etichete:

13 Răspunsuri la “Moduri şi timpuri: mai mult ca perfectul” r r

  1. VictorCh spune:

    “eu avusem – noi avuseserăm”

    “Eu avuSEm”? SIGUR?? NU “eu avuSEseM”??? (Scuze, inca nu stiu sa “gasesc” “bold”-ul – sau “italic”-ul – asa ca deocamdata sunt limitat la a “opera” cu majuscule.)

  2. diacritica spune:

    Ăăă? Mi-o fi scăpat fo silabă.

  3. VictorCh spune:

    Nici o problema – am gasit-o eu, am recuperat-o si o restitui intacta. :D

  4. VictorCh spune:

    P.S. “Grafia culta” corecta a unei forme populare incorecte lexical n-ar fi “f’o”? :P :”> :D

  5. diacritica spune:

    Dreptu-i că nu să ştie care-i grafia cultă. :)

  6. VictorCh spune:

    Imi permit sa presupun ca aici ar fi normal sa fie aplicata regula similitudinii – de la “vreo” -> forma “vulgara” (dialectala? argotica?) “v’o” (de unde probabil o fi derivat “fo”; sau – in grafia “mea” – “f’o”) (“i-am dat v’o doo”) (rezultat similar ca forma – chiar daca s-a ajuns la el pe alta cale – cu “v’o fi dat” – despre care nici macar nu stiu CE tip de forma flexionara o fi).
    Ce sa-i faci, minte intortocheata (speculativa) operand pe baza unor cunostinte teoretice insuficiente… Sper sa ma mai suportati.

  7. diacritica spune:

    (Of, tu kear n-ai sţmţu’ umorului! :) )

  8. VictorCh spune:

    Ba-’l am, “to’a’şa” (io-s “de moda veche”, ca-’s de pe-atunci), da’ l-am uitat acasa… :D

  9. disa spune:

    Am mai intrebat pe undeva, pe aici. Nu sunt dumirita. Am auzit pe doi moderatori de televiziune intreband: “tu avusei, facusei” ?
    E corect?
    Merci.

  10. diacritica spune:

    Răspunsul se află în articolul de mai sus.

  11. disa spune:

    Multumesc de raspuns.
    Acum e clar cu persoana a doua singular a acestui timp.
    Ma mir ca respectivii domni moderatori foloseau forma citata mai sus.

  12. disa spune:

    Revin si intreb:”de” raspuns sau “pentru”…?

  13. diacritica spune:

    “Pentru”.

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,878 other followers