Diacritica pe stil nou

Nu ştiu dacă-i fi! sau fii!, nu fi! sau nu fii!, să nu fi sau să nu fii.
Nu ştiu dacă-i zi! sau zii!, nu zi!, nu zii! sau nu zice!.
Nu ştiu dacă-i îţi sau î-ţi.
Nu ştiu dacă-i kilometri sau kilometrii.
Nu ştiu dacă-i albaştri sau albaştrii.
Nu ştiu dacă-i vreo sau vre-o.
Nu ştiu dacă-i trimiteţi sau trimite-ţi.
Nu ştiu dacă-i însuşi, însăşi, înşişi sau înseşi.
Nu ştiu dacă-i al cărui, a cărui, al cărei.
Nu ştiu dacă-i veni sau venii.
Nu ştiu dacă-i crează sau creează, crearea sau creerea.
Nu ştiu dacă-i propri, proprii sau propriii sau propriii-i.
Nu ştiu dacă-i ambii membrii, ambi membrii, ambii membri sau ambi membri.
Nu ştiu dacă-i băgamiaş, băgami-aş sau băga-mi-aş.
Nu ştiu a pune majusculă şi punct.
Nu ştiu a pune virgule.
Dar ştiu a pune virguliţe.
Diacritice cu virguliţe.
Căci, nu-aşa, noi scriem romaneshte româneşte românește!
Noi scriem corect romaneshte / româneşte / românește nu e suficient de cool.

Diacritica cu virguliţă fiind ultimu’ trend. Mai tare decât pantalonu’ cu turu-n vine. E Che Guevara în format .docx. E şapca à la Fidel în html. E trendy. E cool. E – o, da! – altfel. Spre deosebire de cratime, i-uri, e-uri şi virgule. Astea-s pentru tocilarii fraieri care n-au chiulit de la ora de română.

______________________________________________

PS-uri:
1. Tot respectul pentru dl Cristian Secară. Nu despre munca domniei sale e vorba aici. Ci despre cei care din „soluția optimă (și standardizată) pentru cei care doresc să scrie corect și ușor în limba română” au priceput că-i suficient să scrii cu virguliţă ca să scrii corect româneşte.
2. Blogul ăsta e scris cu ş şi ţ nu din lipsă de diacritice „corecte”, ș / ț, ci pentru că scopul lui, al blogului, e să-l facă pe ăla de foloseşte IE 6.0 şi Windows 98 să scrie nostri, noshtri, noştri sau noștri, nu noștrii, noştrii, noshtrii, nostrii. Ș, ț nu-s recunoscute drept s / ş, aşa că dacă eu scriu articol despre șoșoni ațâțători, iar Gigel caută prin blog cu s/ş, t/ţ, nu găseşte nimic. Or scopul blogului ăstuia – am zis-o de multe ori – nu e să-l convertească pe Gigel la ș şi ț, ci la nostri / noshtri / noştri / noștri. Cu un singur i, independent de virguliţă.

______________________________________________

Vezi şi: Gâlceava virguliţei cu sedila. Office 2007 vs Office 2003.

Etichete:

10 Răspunsuri to “Diacritica pe stil nou”

  1. Cristian Says:

    Referitor la PS 2. există o soluție pentru această problemă vezi http://cristianadam.blogspot.com/2010/10/ro-diacriticele-si-internetul.html

  2. diacritica Says:

    Thanks. Mi se pare mult prea riscant pentru scopul blogului ăstuia. 🙂 Care scop, cum ziceam la PS2, nu-i convertirea cu orice preţ la diacriticele noi. Cine vrea să le folosească, găseşte informaţii aici despre.
    Aşa că blogul rămâne cu ş şi ţ, cum l-am început. Pe ș şi ț le păstrez pentru restul situaţiunilor şi numai când sunt sigură că nu creează probleme la destinatar.

    (Şi oricum ce zici tu acolo nu-i aplicabil, că folosesc platforma aia moca şi de-a gata.)

  3. mișu Says:

    Diacritico, te înșeli în privința lu’ nenea Gugăl, el te trimite aici și dacă cauți (sic) cu diacritice corecte, uite un exemplu ce se aplică acestei pagini: http://www.google.com/search?hl=ro&q=virguliță+șapcă (din ce văd io, ești prima în lista rezultatelor) QED!

    În privința lui IE6 în Windows 98, ai dreptate, dar nu cred că are sens să oferi suport gratis celor cu Windows și Internet Explorer din mileniul trecut, sunt o specie pe cale de dispariție…

  4. diacritica Says:

    Drăgălaşule, ţi-am zis eu ceva de google?

    şi be:

    dar nu cred că are sens să oferi suport gratis

    Cum ziceam, mă exasperează rumânii care se pricep la toate, de la fotbal la medicină, şi care ştiu mai bine decât mine ce are sens să fac eu pe blogul meu. Ăştia, pare-se, sunt o specie care n-o să dispară niciodată, chiar dac-au ajuns să folosească Win 7.

  5. mișu Says:

    Nu folosesc Windows și nici la medicină nu mă pricep. De doișpe ani trăiesc între Dâmbovița și Colentina, dar încă nu m-am obișnuit cu țâfna asta valahă gratuită… Cred că am avut doar intenții bune, dacă am greșit, să-mi fie cu iertare. Mă scuzați d-na profesoară pentru îndrăzneala de a fi glumit pe această temă atât de exasperantă!

    N-ai pomenit anume de Google, dar ai zis mai sus: „Ș, ț nu-s recunoscute drept s / ş, aşa că dacă eu scriu articol despre șoșoni ațâțători, iar Gigel caută prin blog cu s/ş, t/ţ, nu găseşte nimic”. Ceea ce e cam tot pe acolo…

  6. diacritica Says:

    am avut doar intenții bune

    Bunătatea românească, aia care te face să mori de grija vecinului ş-a diacriticelor caprei dumisale.

    Ceea ce e cam tot pe acolo…

    Fix acolo.

  7. mișu Says:

    Dacă e fix acolo, înseamnă că ai vorbit de Google, deci primul meu comentariu e la obiect și ai greșit în articol spunând că lumea nu-ți va găsi articolele căutând pe net cu diacritice corecte. Nu vreau altceva decât să subliniez că asta e o falsă problemă și să elimin un motiv (principalul?) de a nu scrie cu diacritice corecte în acest blog.

    M-aș bucura ca obsesia mea și altora ca mine (puțini, foarte puțini în comparație cu alte țări europene) să fie un trend, precum ai fantazat în articol. Nu strică un pic mai mult respect pentru limba română, chiar dacă este mai mult pentru formă și nu pentru fond, după cum ai ținut să subliniezi.

    Am să-i transmit respectele tale lui Cristi Secară. L-am cunoscut la dezbaterile standardului actual de tastatură românească, cel implementat în Windows începând cu Vista. E în principal meritul lui că acuma se poate scrie cu diacritice corecte în toate sistemele de operare (Microsoft s-a complăcut ani de zile în a ne forța să scriem cu ș turcesc).

  8. diacritica Says:

    ai greșit în articol spunând că lumea nu-ți va găsi articolele căutând pe net cu diacritice corecte.

    În articol zic de căutat prin blog.

    asta e o falsă problemă

    Fireşte că-i falsă, atâta vreme cât nu de căutatu’ pe net era vorba.

    Nu vreau altceva decât să elimin un motiv (principalul?) de a nu scrie cu diacritice corecte în acest blog.

    Din nou despre cum să mori de grija vecinului, deşi vecinul nu ţi-a cerut asta, ba chiar ţi-a spus de mai multe ori că doreşte să-l laşi într-ale dumisale.
    Scrii cu virguliţe? Bravo ţie! Şi io, da’ nu mă laud aici.
    Blogul ăsta o să fie scris cu virguliţe atunci când căutând sosoni şi şoşoni cu butonul de căutare o să iasă la rezultate articolul ăsta. Acum nu iese. Nu pe cele două calculatoare pe care le folosesc eu, nu în Firefox, nici în IE.

    Am să-i transmit respectele tale lui Cristi Secară. L-am cunoscut la dezbaterile standardului actual de tastatură românească,

    Categoria „şi eu o cunosc pe tovarăşa!”.

    În rest, sănătate şi vîrtute!

    Şi mai vedeţi-vă, frate, de pătrăţica proprie.
    Când eşti în vizită, dacă tot ai intrat de bunăvoie în casa omului, e de mauvais goût să faci observaţii – atât despre tablourile, cât şi despre diacriticele gazdei. Bucură-te de dulceaţă – chiar şi de aia cu cireşe amare, cum e cazul aici -, dacă-ţi place şi dacă ai chef. Nu face complimente, dacă ţi se pare că nu e cazul. Dar nu-i impune gazdei standardele tale!

    Să critici tablourile kitsch ale gazdei e mai kitsch decât înseşi tablourile kitsch.

  9. mișu Says:

    Ce acră ești diacritico… Citindu-ți doar articolele, îmi făcusem o impresie mai dulce, nu am citit comentarii până acum. În fine, mi se pare că bate spre penibil scuza asta cu căutatul în blog… Cum? Că nu ai o căsuță de căutare? În navigator? Păi acolo bineînțeles că o să caute FĂRĂ DIACRITICE, cum scrie tot românul… Iar de va căuta cu diacritice le va folosi pe cele din sistemul de operare, deci din ce în ce mai mult cu diacritice corecte (Windows Vista sau mai nou, MacOS, Linux etc.) și nu cu cele incorecte (Windows XP sau mai vechi). Deci nu înțeleg unde bați, dar asta e, probabil că io-s de vină, nu mă duce capul.

    În plus, cazi în păcatul de a considera blogul tău un spațiu intim. Nu este, ai ales să-l publici, deci uite că sunt și consecințe, unii remarcăm cum diacriticele pe care le folosești nu fac cinste numelui blogului tău (diacritica!)

    Mult succes în continuare. Pe mine m-ai pierdut de cititor… O seară bună!

  10. diacritica Says:

    Adevăru-i al dracu’ de acru. A priceput-o şi blogărul Cel Vechi, pe pielea lui.
    Pentru dulcegării, adresaţi-vă în altă parte, mulţumesc. Aici nu ţinem.

    În fine, mi se pare că bate spre penibil scuza asta cu căutatul în blog… Cum? Că nu ai o căsuță de căutare?

    Am.
    Mai caut-o, aşa poate o să fii mai puţin penibil. Indicii, aici.

    Pe mine m-ai pierdut de cititor…

    Drum bun şi cale bătută!

Comentariile sunt închise.


