Ronul şi cu usedeul

Copii (că de mult mă ţiu ţin să vă zic treaba asta), moneda românească e leul. Ca în un leu, doi lei. Nu ronul. Ronul nu-i nimic. RON e un simbol monetar. Să zici că biscuiţii costă doi roni e ca şi cum ai zice costă doi usedei. Sau 1 gebepeu, 2 gebepei.

De asemenea, copii, subdiviziunea leului e banul. Adică biscuiţii costă un leu şi douăzeci de bani sau un leu douăzeci. Niciodată un leu virgulă doi, nici un leu virgulă douăzeci şi cinci.

 

În altă ordine (şi anume etimologică) de idei, am citit mai demult (nu mai ştiu unde şi nu mai găsesc) că „leu” cu sensul ăsta vine de la „leuwen” (olandeză), o monedă în circulaţie în Ţările Române prin secolul XVIII. Dacă aveţi informaţii în acest sens, thanks for sharing mulţumesc de împărtăşanie.

Etichete:

30 răspunsuri to “Ronul şi cu usedeul”

  1. aurel Says:

    Da, vine de la moneda olandeza „löwenthaler”, dar oficial li se spunea „taleri”. Pentru ca pe moneda era imprimat un leu, popular li se spunea „leu/lei”. Denumirea populara s-a pastrat dupa schimbarea monedei.
    (Apropo, denumirea de „dolar” vine tot din olandezul ”taler”.)

  2. diacritica Says:

    Aşa, aşa.
    Aşa citisem şi eu, nu mai ştiu pe unde, îmi pare că-ntr-o carte de ceva istorie.

    thanks.

  3. Răzvan Says:

    La presidency.ro şi bern.mae.ro spune: „Moneda naţională oficială în România este (din 1867) leul (leul românesc). Numele (omonim cu denumirea animalului leu) vine de la Löwentaler (care avea figura unui leu pe revers), moneda de argint pusă în circulaţie în Olanda începând cu secolul al XVI-lea, după care a devenit moneda de evaluare.”

    Răzvan

  4. Camelia Says:

    DEXI: leu – după tc. „arsanly”, germ. „Löwen”.
    Apropo de RON, într-o emisiune (O-la-la!, am căutat pe net să vă dau informaţia completă), prezentatoarea „oferea” continuu câştigătorilor RONI. Seară de seară! RONI!!

  5. Camelia Says:

    DEXI: leu – după tc. “arsanly”, germ. “Löwen”.
    Apropo de RON, într-o emisiune (O-la-la!, am căutat pe net să vă dau informaţia completă), prezentatoarea “oferea” continuu câştigătorilor RONI. Seară de seară! RONI!!

  6. Codru Vrabie Says:

    la fel și lev-ul bulgăresc, care tot leu inseamnă… credeam că și lek-ul albanez, dar nu găsesc confirmarea… oricum, bulgarii n-au zis niciodată că biscuiții costă 1 begheneu sau 1000 de beghelei 😉

    [vechiul simbol monetar al levei era BGL; după denominarea de la sfârșitul anilor 90 (pe când umblam prin bulgaria ca la mine-acasă), 1 BGN = 1000 BGL; N-ul din coadă vine de la nou/nov/new și se găsește în simbolul monetar al mai multor țări care au trecut prin denominare–vezi zlotul PLN; lira turcească TKY are aceeași structură a simbolului, unde yeni/nou face diferența 1 TKY = 1 milion TKL…]

  7. Cougar Says:

    lowen, leuwen, astea.. şi-au cam lăsat amprenta prin balcani. leu, levă, tare-mi vine-a crede că tot de-acolo au şi bulgarii denumirea.

    dar, da, e clară asta cu leii şi ronii.

  8. niku_elektriku Says:

    mai bine le lasau leu’ bulgarilor si opream noi olandejii

  9. stefania Says:

    Dar cum de apăreau lei pe blazoanele, tapiseriile şi monedele medievale? Că doar pe vremea aia leii erau la mama lor, în savanele Africii, care n-au fost explorate decât mult mai târziu. Cum de ştiau europenii Evului Mediu de lei? (scuzaţ’ dacă întrebarea pare foarte stupidă).

  10. vioryny Says:

    „nici un leu virgulă douăzeci şi cinci.”
    Aici in State, virgula se foloseste in exprimarea preturilo… „$1,25″…iar „punctul” este folosit ca decimala…am ramas si eu masca cand am ajuns aici acum 14 ani…

  11. Codru Vrabie Says:

    io cre’ ca leii au ajuns in europa inca de pe vremea imperiului roman, poate si mai dinainte… oricum, casa regala olandeza avea leul drept efigie, asa ca era normal sa-l puna si pe taleri, florini si alte alea, asa cum si-l pun si azi pe siglele institutiilor si companiilor nationale 🙂

  12. diacritica Says:

    Precum leul ING-ului, că avea şi frate-meu unul, primit cadou.

  13. niku_elektriku Says:

    acuma, off topikkk, esti multzamita, cucoana, ca ni’l timorasi pe plesu ?

  14. niku_elektriku Says:

    de fapt, pa plesu, scuzatz!

  15. diacritica Says:

    Ei, sunt şi io un pitic care vrea să-şi facă glorie cocoţându-se pe umerii celor mari. Sau vechi. 🙂

  16. niku_elektriku Says:

    aha!
    pai, zicetz asa, s’o stim si noi! 😦

  17. niku_elektriku Says:

    da’ putetz, totusi, sa nu ne mai stresatz boerii?

  18. vioryny Says:

    Eu, unul, cred ca lui nea Plesu i se falfaie de madam D…cica daca stai intr-o casa de sticla sa nu dai cu pietre…Plesu ramane o valoare si faptul ca mai greseste (minor) , il face sa fie „mortal”…

  19. diacritica Says:

    Da’ tu crezi că-şi închipuie careva p-aci că domnu’ Pleşu are habar de blogul ăsta şi de ce se scrie-n el?! 😆

  20. Richard Says:

    @Stefania: ai auzit de asirieni? Da de egipteni? Da de Thor Heyerdahl? Sigur ai auzit de scrierea liniara de tip B din Micene, si aia aveau niste lei pictati prin bordeie.

  21. stefania Says:

    @Richard, da, am auzit şi eu de Antichitate. De Heyerdahl n-auzisem, citii acum despre el şi nu văd nicio legătură cu ce întrebasem eu. Eu mă refeream la Evul Mediu, când în Europa Occidentală nu umblau lei cu covrigi în coadă (nici fără), iar lumea nu prea mai avea niciun habar despre asirieni, egipteni etc.

  22. diacritica Says:

    După cum zicea Codru mai sus, încă din vremea Imperiului Roman oamenii răi erau aruncaţi în groapa cu lei. La Roma. Că lumea se plimba de colo-colo încă de pe-atunci. Niţel mai încet decât acu’, da’ orişicât…

  23. Adrian Says:

    Aşa, aşa! De la romanii ăia ne-a rămas şi vorba aia: „Dai un leu, da’ stai în faţă!”…

  24. Richard Says:

    Thor se ocupa de migratiile populatiilor protoistorice, vezi pluta Kon Tiki sau barca egipteana Ra…Eu ti-am dat un raspuns la intrebarea ta, amintindu-l pe Heyerdahl.Egiptenii au un Sfinx linga piramide, un leu urias…

  25. niku_elektriku Says:

    @don’soara diacritica
    dupa felu’n care s’a „atacat”, dac’ atz vazut emisia, mi’e greu sa’mi imaginez ca s’o referit la altcineva!
    stitzi ceva? ia nu mai facetz pa modesta, va rog!

  26. diacritica Says:

    N-am văzut emisiunea, că nu mă uit, că nu prea mă-mpresionez şi pen’ că mama lu’ diacritica mi-a zis că-i naşpa, că vorbesc ăia doi între ei de nu-nţelege nimica omu’ normal şi că seratele lui Iosif Sava erau mult mai mişto şi se uita ea împreună cu tata lu’ diacritica.
    Deci nu.
    🙂

  27. vlad Says:

    De ce nu spunem „unu virgula 25 lei” si trebuie musai „un leu si 25 de bani”? Ca doar putem spune lejer unu virgula 25 metri, ani-lumina sau farazi. La monede nu merge?

  28. jademan Says:

    Io, totuşi, cred că Sfinxu’ era o mâţă! 😀

  29. dani Says:

    Incepusem prin a urla ca pot sa zic 1,25 lei ( si , da , pot 😀 ), dar pe parcurs dau de ceva mai funny :
    cf. BNR ( http://bnro.ro/Monede-si-bancnote-in-circulatie-724.aspx ) banul e o SUBDIVIZIUNE a leului ; dar de aici http://dexonline.ro/definitie/subdiviziune si aici http://dexonline.ro/definitie/diviziune eu zic ca banul e o DIVIZIUNE a leului.
    Acestea fiind scrise , de la inaltimea mea de 1,83 metri , va afirm cu toata seriozitatea unui om de 33,5 ani ca pot sa dau 1,25 lei pe un biscuite 😀 .

  30. bogdanic Says:

    Io nu stiu d’astea! Io doar citesc pe bancnota. Si scrie leu. Nu scrie ron. Doar ca obisnuinta e a doua natura. Si inca se vorbeste de milion in legatura cu bancnota de 100 de lei. Asa ca a incerca sa schimbi o mentalitate atat de adanc inradacinata este similar cu a te opune mareelor. Ai senzatia ca ai castigat si peste 6 ore vine iar peste tine. Timpul le va rezolva.

Comentariile sunt închise.


