Sondaj de opinie semantică – continuare

(Pardon, lexicală trebea să se cheme.)

Etichete:

23 răspunsuri to “Sondaj de opinie semantică – continuare”

  1. jademan Says:

    Logic. Ilogic merg toate! 😀

  2. VictorCh Says:

    Ultima varianta – da’ SI MAI corect (!) imi „suna” un mediu – doi extremi… 😛 😀

  3. enona Says:

    in propozitii pare mai clar:
    Patratel e un mediu bun. Arsinel si Patratel sunt doua medii bune.
    Patratel e un mediu bun. Arsinel si Patratel sunt doi medii buni.
    Patratel e un medium bun. Arsinel si Patratel sunt doi mediumi buni.
    Patratel e un medium bun. Arsinel si Patratel sunt doua mediumuri bune. (prea suna a mediu de cultura pentru celule)

  4. Luke Says:

    Votez a 5-a varianta: un medium, doi medium

    Patratel e un medium bun. Arsinel si Patratel sunt doi medium buni.

    De ce nu?

    Ca si pentru „premium”?
    Produsul asta este premium. Produsele astea sunt premium.
    Nu gasesc momentan alt cuvant cu aceeasi terminatie.

  5. diacritica Says:

    un medium, doi medium

    Ca si pentru “premium”?

    De ce, tu ai obiceiul să zici „un premium, doi premium”?

  6. Luke Says:

    la fel de des pe cat zic/am zis pana acum „un medium, doi/doua mediu…whatever”
    o comparatie recunosc fortata, cautam intr-adevar un substantiv cu aceeasi treminatie dar nu gasesc

    raman totusi la varianta mea, facand abstractie de partea cu premium…ramane intrebarea: de ce nu?

  7. diacritica Says:

    Nu. Întrebarea de bază e: de ce da?
    Singurul tău argument a fost ăla cu „premium”, care nu-i substantiv, deci nu-ţi susţine teza.
    Contraargumentele („de ce nu?”) contracarează nişte, appunto, argumente. Iar dacă argumentul e „c-aşa îmi sună mie”, atunci contraargumentul corect e „c-aşa îmi sună mie”.

  8. Luke Says:

    Suntem totusi la un sondaj si avem in fata cateva variante, nici una motivata mai bine decat a mea. Asa ca nu cred cred ca am inversat responsabilitatea argumentarii pentru ca nu avem o argumentare pentru variantele propuse. In cazul ca o vei face (spune drept ne ascunzi raspunsul corect?) intr-adevar as avea o problema. In cazul ca-mi vei da orice argument pentru orcare varianta nu voi sustine ca stiu eu asa pentru ca probabil nu voi gasi un argument.

    PS: ia intrebarea ca un „de ce nu…introducem si aceasta varianta in sondaj?”

  9. diacritica Says:

    Scumpul mieu, mata faci diferenţa dintre sondaj, care e o întrebare, deci nu ai cum s-o argumentezi (eventual poţi să le ceri celor care au răspuns să-şi argumenteze opţiunile) şi afirmaţia „votez pentru x”? Care afirmaţie nici măcar nu trebuie neapărat argumentată, dar ai ales s-o faci (cu un argument care compară merele cu perele, deci nu-ţi susţine teza), iar acu’ te-ai împotmolit.

    Suntem totusi la un sondaj si avem in fata cateva variante, nici una motivata mai bine decat a mea.

    Mata când eşti totuşi la un sondaj te duci şi-ntrebi „da’ de ce mă-ntrebi asta şi nu mă-ntrebi ailaltă?”?
    Cât despre variante, cel puţin două îs mai bine motivate decât oricare alta, da’ ca să te prinzi de asta tre’ să n-amesteci mărul medium cu para premium.

    (Pe fix acelaşi principiu, Ionelul care scrie „da-ţi” poa’ să-mi spună că de fapt e un medium, doi mediu-mi, şi de ce nu-introduc io varianta asta – 6 – în sondaj?!)

    ia intrebarea ca un “de ce nu…introducem si aceasta varianta in sondaj?”

    Scumpul mieu, cum ţi-am zis, răspunsul la „de ce nu?” e un contraargument. Ca să-l ceri, trebuie să fi furnizat un argument. De genul „trebuie introdusă şi varianta mea, pentru că a, b, c”. Dacă ne-nvârtim tot în jurul lui „c-aşa îmi sună mie”, răspunsul l-ai aflat.

    Când o să ai un argument pentru un medium – doi medium, eventual şi versiune de declinare la plural cu articol hotărât (de genul „domnii Arşinel şi Pătrăţel”, „domnilor Arşinel şi Pătrăţel”), că pe aia cu articol nehotărât fără articol ne-ai dat-o, o să ai o variantă foarte argumentată pentru sondajul tău argumentat.

  10. joedoe Says:

    medium nu e în DEX, ceea ce mi se pare tare curios!
    DEX-ul zice doar mediu-medii, s.n., deci varianta 3.

  11. diacritica Says:

    N-are treabă cu DEX-ul, că n-am întrebat cum îi corect, ci cum vă sună mai firesc. 🙂
    Neutrul dă mediu – medii – mediile Pătrăţel şi Bălănel. (De-asta şi sondajul despre „mediile”.)
    Nodex zice mediu – medii, masculin, adică mediii Pătrăţel şi Bălănel. Ceea ce arată bizar, dar şi roşiii arată bizar – eu nu cred să-l fi scris în altă parte decât aici.
    DEX-ul ăla e din 1998, cred că „medium” încă nu intrase în uz. Încă nu fusese Allison Dubois la teveu. 🙂

    Eu aş zice medium-mediumi (deşi zicem star-staruri). Îmi stă pe limbă un articol despre neutru în română – că mi-am bătut capul cu dânsul zilele astea, poate că pân’ la urmă o să-l scriu. După ce mi s-or limpezi ideile.

  12. VictorCh Says:

    Daca „mergem” pe „varianta lunga” („medium”), atunci pluralul nu vad CUM ar putea fi „mediumi”, firesc pare „mediumuri” (ca si pt „drum”).

  13. VictorCh Says:

    „…şi roşiii arată bizar…”
    RosIII arata bizar? Da’ atunci „rosiii-I”? (Dupa modelul lui „copiii-i”, ceva gen „rosiii-i obraji…”) 😛 😀

  14. diacritica Says:

    Nu-ncepe şi tu cu argumente pe bază de terminaţie asemănătoare! 😆
    Drumu’ e drum, omu’, chiar şi când e mediu, e om. Majoritatea substantivelor care se referă la oameni sunt de masculin sau feminin. Excepţii – după care am scormonit în Gramatica Academiei – sunt star-staruri, vip-vipuri (or fi şi altele?…). De-aici reflecţiunea despre neutru.

  15. diacritica Says:

    Mai caută, că mai găseşti exemple p-aci. 🙂
    fiii-i, propriii-i, viii-i
    🙂

  16. VictorCh Says:

    Lasa, ca (TOT cu referire la oameni) atunci cand e vorba despre sex „merge” neutrul FOARTE bine: „un barbat” vs „doua femei”… 😛 😀

  17. Luke Says:

    Scumpa mia, nu stiu de ce ai luat-o asa personal si ne cramponam acum de termeni ca sondaj, votat, intrebare, „de ce nu” etc.
    Nu am spus niciodata ca am vreo certitudine in privinata temei, ci doar lansam o idee care am crezut ca poate merita putin analizata, un soi de brainstorming daca vrei, evident ca te intrebam pe tine ce parere ai de varianta mea dar din pacate ai ales sa te legi de terte elemente din comentariul meu.

    Hai sa incerc totusi o chestie, o propun pentru analizat, nu am certitudini…
    Daca avem totusi de-a face cu un adjectiv substantivizat (scuze daca nu folosesc termenii corecti din gramatica, recunosc ca nu i-am folosit de mult)?
    In engleza acest medium am impresia ca este sinonim cu psychic. A psychic man. Medium ar fi proprietatea unui om de a vorbi cu spiritele, visa viitorul, etc. Deci un adjectiv, o calitate, ca si „destept”. Acum daca in engleza ar aparea un film care s-ar traduce in romana „Desteptul” si noi n-am avea „destept” in limba ca adjectiv si n-am avea nevoie de el am adopta doar forma de substantiv. Oare in aceasta situatie n-ar trebui sa analizam subtantivul si in limba romana ca pe un adjectiv substantivizat chiar daca in limba noastra n-a intrat decat direct forma de substantiv? In acest caz am putea vorbi de un adjectiv cu forma invariabila pentru plural ca si mov, roz, etc.
    Intreb, nu dau cu parul…

  18. joedoe Says:

    În DEX 2009 nu a intrat medium??? Păi academicienii ce fac? Dorm? A agresa – nu, medium – nu, orcă – nu…
    Eu aş prefera mediumuri, nu mediumi, ptr că există şi multe femei-medium, deci împăcăm şi capra şi varza. Astfel am putea zice: 3 mediumuri – 2 bărbaţi şi o femeie, sau 2 mediumuri – bărbaţi/femei.
    Dacă am alege mediumi, cum am zice: doi mediumi-femeie/femei?

  19. diacritica Says:

    @Luke: Mergi în pace, flăcău.

    @joedoe: Nu ştiu de DEX 2009.

    Eu aş prefera mediumuri, nu mediumi, ptr că există şi multe femei-medium,

    Adică un pilot – două piloturi, pentru că există şi multe femei pilot? 🙂

  20. Cârcotaşu Says:

    MDN + DN!

  21. joedoe Says:

    două pilote 🙂 Oricum, femeile-pilot sunt mult în minoritate, la fel ca şi la ministru, senator etc., şi poate de-aia nu… 😉
    Apropo, astronaut e numai la masculin, pe când sinonimul cosmonaut e şi la feminin, şi la masculin!!!
    Revenind, mediumi mie îmi sună puternic masculinizat, de parcă majoritatea covârşitoare ar fi bărbaţi. D-aia optam ptr mediumuri.
    Până la coadă, dacă DEX 2009 a reglementat problema, disputa e inutilă…

  22. diacritica Says:

    Oricum, femeile-pilot sunt mult în minoritate, la fel ca şi la ministru, senator etc., şi poate de-aia nu…

    Da’ parapsihopupu sunt 50-50, bărbaţi şi femei, deci neutru? 🙂

  23. joedoe Says:

    nu, sunt 53 la 47, deci p-aproape! 🙂
    piloatele îs doar vreo 5% 😉

Lasă un răspuns

