Examene

Ţin să vă anunţ pe această cale că îmi doresc s-apuc să trăiesc ziua când bacu’ scris la română va conţine un subiect de ortografie, de genu’ „alege varianta corectă dintre a, b, c”. Unde a = vă rog să îmi transmite-ţi; b = vă rog să îmi transmiteţi; c = vă rog să î-mi transmiteţi.

Ţin să v-anunţ pe-aceeaşi cale că-mi pare tragic – da, tragic de-a binelea – faptul că bacu’ scris la română de anul ăsta nu evaluează în nici un fel competenţa de receptare a textului scris. Aia care te face să pricepi despre ce-i vorba-n propoziţie. Aia care te face să poţi scoate ideea principală dintr-un text. Aia care, cum tot zic pe-aici, lipseşte cu tot mai desăvârşită desăvârşire – ceea ce se vede îndeosebi în comentariile pe lângă subiect, fie că-i vorba de articol de ziar sau de blog amărât.

Ţin să v-anunţ pe aceeaşi cale că mi se pare irelevant textul din Eliade de la subiectul 1 de anu’ ăsta. Şi că mi se pare mult mai relevant un text jurnalistic, pen’ că omu’ saituri de ziare şi de hotnewsuri citeşte  zi de zi la birou, nu Eliade şi nici Cărtărescu şi nici Nichita Stănescu. Şi că întrebările puse pe textu’ lu’ Eliade, cele mai multe, mi se par la fel de irelevante din perspectiva practicii limbei-mumă. Singurele relevante îs alea care evaluează competenţa lexicală (1, 3, 5). Nici una însă nu-l întreabă pe catindat „bă, despre ce-i vorba în textul ăsta?”. Da’ e una care-l întreabă rostul punctelor de suspensie. Haidade! Când majoritatea ştiu că „nu se pune virgulă înainte de şi„, tu-i întrebi de puncte-puncte?! Iară întrebările de stilistică şi de teorie despre genuri, treacă-meargă, în fond tre’ să le ştie. Da’ faza aia cu „comentează secvenţa” ce evaluează, stimaţi făcători de subiecte?! Cum s-o comenteze, păcatele mele? Din ce punct de vedere? Oi fi având eu traume de nevindecat, da’ mie asta mi-aduce aminte de caietul de comentarii dintr-a opta, ăla cu copertă verde.

Şi mai ţin să v-anunţ că mi se pare normal să-l punctezi cu zero pe ăla care consideră „Ultima noapte…” un text dramatic.

Etichete:

30 Răspunsuri to “Examene”

  1. Ana Colut Says:

    Am citit si eu azi subiectele si m-am infricosat: cum sa pretinzi unui adolescent in plina furtuna hormonala sa-si dea cu parerea asupra unui text relativ greu, despre dragoste si vocatie? Multi abia stiu, sarmanii, a citi si scrie – iar Ministerul vrea sa vada daca-s de acord elevii ca-i mai buna o intalnire amoroasa decat munca cea zadarnica?

    De asemenea, citatul din Nichita Stanescu e destul de abscons. Cerinta subiectului implica o abordare filosofica ce il depaseste pe elevul mediu; in fond, la bacalaureat se testeaza inteligenta emotionala sau cunostintele de limba si literatura romana?

  2. Kousteeka Says:

    La „saituri” citesc „sătul”, da?

  3. F.M. Says:

    Dacă zici tu, cred tot, deşi n-am văzut subiectul (lene să caut), doar l-am ghicit de pe la ştiri.
    În legătură cu textul dramatic, n-am înţeles la început de ce s-au băgat unii în C Petrescu în loc să se dea la vreo Coană Joiţică, dar mai apoi m-am dumirit: aveau în subconştient (de fapt în inconştient, adică în ala care nu-i) „genul programului: DRAMĂ”. Zero fără discuţii.
    Ţin minte că şi eu am avut (long time ago) subiect la alegere şi mi-a plăcut, nu şi celor care tociseră comentarii. Să poţi alege şi s-o dai în bară, numai la CM de fotbal se poate întâmpla.

  4. diacritica Says:

    Subiectul e sub primu’ link.

  5. Anamaria Says:

    De acord cu testarea de ortografie. Si mai de acord cu cea de punctuatie. La-ntamplare sau nu, mai nimeresti cratima acolo unde ar trebui sa fie sau o „eviti” (dupa caz!), insa punctuatia schimba total intelesul unui text. Sper sa ne vina mintea la cap si sa nu mai insistam pe radicali, functii si alte tipuri de calclule inutile pentru multi dintre noi si sa studiem profund semnele astea grafice din ineriorul si de pe marginea cuvintelor.

  6. armyuser Says:

    Dramatice subiecte.

    „Scrie, pe foaia de examen, răspunsul la fiecare dintre următoarele cerinţe, cu privire la text :”
    Nu-s prea multe virgule pentru un examen la limba română?

    Mi-au plăcut la maxim :
    – ideile sugerate de afirmaţia lui Nichita Stănescu ;
    – ordinea integrării reperelor în cuprinsul lucrării este la alegere ;
    – eseul trebuie să aibă minimum două pagini si să dezvolte subiectul propus.

  7. diacritica Says:

    Armyuser, am mai făcut acu’ un an o analiză pe textu’ subiectelor de examen. Boale vechi.
    https://diacritica.wordpress.com/2010/05/05/romana-nationala-a-ministerului-educatiei/

  8. vlad Says:

    Pai un eseu de 2-4 pagini nu testeaza ortografia si punctuatia?

  9. diacritica Says:

    Nu. Ăla testează exact ce zice în cerinţă. Dacă eseul ar evalua ortografia, ar fi ceva mai puţini noştrii la absolvenţii de liceu. Că 2 din 30 de puncte sunt pentru ortografie – e nimic. Înseamnă că dacă scrie „î-şi” poţi să-i scazi maxim 2 puncte.

    Evaluarea ortografiei înseamnă subiect separat anume pe ortografie. Adică un subiect de 30 de puncte, din care să scazi câte 1 punct pentru fiecare î-mi, noştrii, ar fii, să trimite-ţi.

  10. eumiealmeu Says:

    nu, n-o testeaza, pentru ca omu simplu, elevelu care n-a invatat nimic, n-o sa scrie nimic. si atunci ce testezi?
    subiectele vorbesc de la sine despre ceea ce stiu despre elevi si invatamant cei care le alcatuiesc.
    pot sa intreb si eu de ce nu exista o protectie a consumatorului si pentru elevul care e nemultumit de subiectul mitraliat dinspre Minister?

  11. diacritica Says:

    Poţi să-ntrebi, da’ mi-e că nu-ntrebi unde trebuie.

  12. camil Says:

    și ne mai mirăm că elevii români se situează constant pe locuri codașe la evaluările PISA, întâmpinând dificultăți (mari) în înțelegerea unui text (exact “bă, despre ce-i vorba în textul ăsta?”)…

  13. diacritica Says:

    Competenţa de lectură în limba-mumă, despre care tot pomenesc p-aci…

  14. vlad Says:

    Daca ar face asa, jumate din elevi fie nu ar lua bacul fie ar lua intre 5 si 6.

  15. diacritica Says:

    Ceea ce ar fi o reflectare fidelă a realităţii.
    Că bacul nu-i obligatoriu.

  16. motonio Says:

    Nu am văzut subiectele, dar să afirmați că nu se pune virgulă înaintea lui și… ”niciodată”? Chiar nu știți cazurile în care e necesară virgula sau vă jucați de-a aproximativștiutorii? 🙂
    Nu prea înțeleg nici bățoșenia dialectală, lipsită de umor și eleganță…

  17. diacritica Says:

    Textu’:

    Când majoritatea ştiu că “nu se pune virgulă înainte de şi“, tu-i întrebi de puncte-puncte?!

    şi priceperea despre text:

    dar să afirmați că nu se pune virgulă înaintea lui și… ”niciodată”?

    Competenţa de lectură în limba-mumă, în toată splendoarea dumisale.

    Aferim!

    Sau Q.E.D., mai pre româneşte.

  18. F.M. Says:

    Multă lume crede că ortografia se învaţă în ciclul primar şi gata, am pus benzina, maşinuţa merge. Păi, merge, dar nu-i perpetuum mobile.
    Dintr-a cincea încolo, profesorii neglijează problema, îşi mai amintesc de ea pe la verb şi pronume şi printr-a şaptea se leagă de învăţători că din cauza lor….
    La noi ar trebui să se facă ortografie musai până-ntr-a XII-a, cu rubrică în catalog. Şi n-ar trebui materie separată, doar 5-10 minute pe zi, dar notele să se treacă separat. Profesoara mea de gramatică ne dădea o dictare de 10 fraze înainte de examen şi lua foile, apoi ne lăsa să lucrăm şi făcea media. Dar câţi ca ea? Că, deh, cine-i fraier să corecteze atâta?

  19. motonio Says:

    Bă, ce zic io și ce-mi răspunzi matale? Foarte tristă aroganța, m-aș fi mirat să răspunzi cu sinceritate sau să nu fi răsucit ”textili”…și la propriu 😉
    Vino în secolul nostru și lasă fizzele, că nu merită agramații atâtea aere și atât de puțină logică! Scrii ca o babă de 120 de ani, care încearcă să pară ”coolă”.
    Q.E.D.

  20. diacritica Says:

    Să trăieşti, flăcău!

  21. joedoe Says:

    În afară de faptul că se repetă cu obstinaţie cuvântul „dramatic” în toate cele 4 subpuncte, plus în cerinţa principală, în cerinţa 4 apare sintagma „indicaţii scenice”, în caz că vreun adormit chiar a dormit când a cetit textul, aşa că reacţia dnei Mungiu-Pippidi mi se pare şi mie deplasată.
    Apropo de punctuaţie, crecă s-ar impune o scurtă explicaţie despre virgulă ptr docenţii ce or scris, după cum bine o observat armyuser, următoarele: „Scrie, pe foaia de examen, răspunsul…”
    Ca absolvent de liceu pe vremea ailantă, recunosc totuşi că subiectele de acum îs clar mai clare ca atunci, plus mult mai accesibile ptr cei cu un minim de seriozitate la şcoală. Nu mai ştiu subiectele de atunci, însă analizele literare ale criticilor vestiţi erau în prim-plan, drept care peste juma de clasă au luat 5 şi 6, ba vreo 4 or şi picat, deşi eram liceul de elită al oraşului, liceu la care acum nu ia nimeni sub 8… O tempora, să mori nu alta!

  22. v Says:

    uitîndu-mă (şi) la felul în care sînt formulate cerinţele de la examen, cre’ că m-am prins de ce nu se dă probă separată la gramatică. n-ar prea avea cine să corecteze lucrările.

  23. diacritica Says:

    Ba eu zic c-ar avea. Că, din fericire, nu comisia făcătoare de subiecte corectează lucrările.

  24. vidal Says:

    da’ chiar aşa, cine-i în comisia aia? nu-s tot nişte inşi ‘de specialitate’?
    nimic retoric pe-aici, întreb… de-a binelea, fiindcă nu ştiu.

  25. diacritica Says:

    Dă specialitate de-aia dă minister.

    (Sunt de specialitate, dar cred că-s d’ăia care-au lucrat mai mult la minister decât la clasă.)

  26. vidal Says:

    nu ştiu care-i problema totuşi, poate lucrul la minister te face să uiţi limba română. că_cu_curricula văd că lucrează în continuare, dacă fac şi desfac subiecte, deci n-ar trebui să fie aşa rupţi în virgule (şi-n logică, nu rareori)

  27. diacritica Says:

    Nu m-am dumirit care-i explicaţiunea, da’ din experienţa mea, mulţi dintre profii de la faţa locului sunt mai cu capu’ pe umeri decât comisiunile ministeriabile. Sau, mă rog, erau. Pe vremea mea. 🙂

  28. vidal Says:

    tare mi-e că-i tot mai amară vorba asta cu ‘vremea mea/noastră’. cînd mă uit ce limbă română comit diverşi profesoraşi (inclusiv de specialitate!) pe diverse forumuri… şi ce note iau pe la examene… şi cum îşi scriu pancartele de protest… şi cum se prezintă fudulii absolvenţi de filologie… mă gîndesc că poate învăţatul de azi se desfăşoară mai mult… oral. altfel, greu de priceput ce s-a-ntîmplat cu ştiutul de ‘limbă română scris şi vorbit’.
    scuză-mă, vidal cam nervos azi.

  29. martin Says:

    Păi, maestre Vidal, iacă ce spui: „cînd mă uit ce limbă română comit diverşi profesoraşi (inclusiv de specialitate!) pe diverse forumuri… şi ce note iau pe la examene… ”
    Na… ăştia-s specialiştii de specialitate. Care specialitate e una, pen’ că tovarăşii de la minister tot din teren vin. Mă rog, de obicei.
    Şi… nu, nu prea ar avea cine să corecteze. Ca şi în cazuri de mai strictă răspândire (vezi defuncta disciplină „Logică şi argumentare”), cunoştinţele profilor de liceu (şi ale majorităţii celor din facultate) sunt timide, aşa că la o verificare mai amănunţită multe probleme s-ar isca. 🙂 E drept, ca să-i demaşti p’ăia de la facultate tre’ să umbli la cutia cu specialităţi. 🙂

  30. vidal Says:

    cînd zisei ‘de specialitate’ mă referii la ‘specialitatea limba română’, ăsta era sensul, mă scuzaţi c-am prescurtat. 😐

Comentariile sunt închise.


