Râsu’ zilei: logica presei

Nu văzui, că nu mă uit, da’ cetesc la domnu’ Marincea că dom’ prezident a zis (again, pare-mi-se) că presa e naşpa, iară ziarista figurantă (de la figuraţie, copii cu bacu’ luat sau nu) a aprobat.

Domnu’ Marincea vrea să puie pună lucrurile la punct şi ne explică el cum e cu presa în România, dacă figuranta n-a luat apărarea breslei:

În România, jurnalsimul investigativ este pe moarte, […]. Dar se mai întâmplă şi ca o anchetă jurnalistică să conducă la demiterea sau arestarea vreunui corupt.

După care domnu’ Marincea continuă, după regulile artei, cu exemple de jurnalişti şi anchete care să-i susţină teza. După cum urmează:

Datorită jurnalismului de investigaţie cetăţenii acestei planete au putut afla […]. Bob Woodward şi Carl Bernstein au „desconspirat”, aşa cum greşit vă exprimaţi, domnule preşedinte, operaţiunea Watergate. Au publicat pentru Washington Post şi au primit un premiu Pulitzer în 1973. Veronica Guerin, o jurnalistă irlandeză, sunt sigur că nu vă spune nimic, dar a fost asasinată pentru că şi-a făcut meseria. A scris despre traficanţii de droguri şi autorităţile corupte în Sunday Independent, în 1996. Jurnalistul turc Uğur Mumcu a dezvăluit legăturile dintre Partidul Muncitorilor din Kurdistan şi serviciile secrete din Turcia, sprijinul financiar al Iranului pentru PKK şi pentru toate aceste dezvăluiri, ziaristul a plătit cu viaţa, în 1993.  Măcar din respect pentru memoria acestor jurnalişti, preşedintele ar trebui să aibă decenţă şi să tacă. 

Am râs, mă scuzaţi. Adică, dac-ar fi aplicăm logica de mai sus  la breasla şefilor de state: Constantin Brâncoveanu a fost şef de stat, Constantin Brâncoveanu a fost asasinat în exerciţiul funcţiunii; măcar din respect pentru memoria acestui şef de stat, cei care-i critică pe şefii de stat ar trebui să aibă decenţă şi să tacă. Continuând raţionamentul: Băsescu e şef de stat, deci cei care-l critică ar trebui să aibă decenţă şi să tacă. Nu ştiu vouă, da’ mie aşa-mi rezultă. Băsescu e şef de stat, Brâncoveanu a fost şef de stat, Brâncoveanu a fost asasinat, deci din respect pentru Brâncoveanu, ăi de-l critică pe Băsescu să tacă. Asta voiaţi de fapt să spuneţi, domnu’ Marincea, nu?… Cre’ că domnu’ Patriciu v-a pus să-i luaţi apărarea lu’ domnu’ prezident, da’ mai pă după cireş, aşa, să nu să prinză toţi proştii.

Am râs rău.

Bre, presa românească, care are nevoie să dezgroape morţii altora ca să se apere, merită ce i se întâmplă. Pentru că de mult nu mai face ce zice domnu’ Marincea c-ar trebui să facă – „să-şi informeze cititorii corect”. Indiferent că-i a lu’ Băsescu sau a altora.

Domnu’ Marincea, sau cum să aperi merele cu avangarda perelor. Aferim!

Etichete: , ,

12 Răspunsuri to “Râsu’ zilei: logica presei”

  1. Rudolph Aspirant Says:

    Sunt de acord cu tine si imi si dau seama ca esti mult mai buna la logica decat mine. Mie ce mi-a sarit la nivel superficial imediat in ochi a fost pretentia cu totul NEJUSTIFICATA a acelui jurnalist re. faptul ca finalitatea, scopul unei anchete jurnalistice investigative ar trebui sa duca neaparat si inevitabil fie la demiterea fie la arestarea cuiva. Zau daca asta nu e un nivel total „bolsevic” de a gandi despre presa ! (Imi cer iertare pana si fata de bolsevici daca i-am folosit in mod neetic si, recunosc, cam provocator in acesta opinie !). In general functia principala a oricarui act jurnalistic ETIC de orice fel este in primul rand INFORMAREA, si apoi in mod secundar, daca sunt in stare de asa ceva, si educarea publicului larg in legatura cu anumite lucruri mai importante in care publicul general este inca f. slab educat. Iar daca o ancheta investigativa intr-adevar duce la descoperirea unor activitati criminale, atunci e OK sa pui mana pe telefon direct sa suni la Politie si Procuratura si sa le comunici acea informatie inca INAINTE de a aparea articolul in presa ca doar e ceva URGENT, NU ? Ce…vrei sa mai si castigi „puncte” de la cineva ca jurnalist pt. ca ai descoperit tu ceva ilegal ? Poate de la mama sau tatal tau daca inca ai sub 14 ani poate !

  2. nikuelektriku Says:

    redactor-sef adjunct ADS?
    ce’i aia?

  3. Răzvan Says:

    Domnul Marincea vorbea de arestarea vreunui „corput”, nu „corupt”, fiind luat de vâltoarea argumentației sale.

    Dar pe fond, figuranta mi se pare penibilă, iar jurnalismul de investigație își are rolul său (să tragă semnale de alarmă, dar fără a da verdicte).

  4. diacritica Says:

    Îmi pare că nu despre rolul jurnalismului de investigaţie era vorba în propoziţia prezidentului, ci despre ce face efectiv presa – şi nu aia din State, din Irlanda sau din Turcia.

  5. Răzvan Says:

    ADS este fostul Adevărul de Seară, vezi:
    http://www.mediafax.ro/cultura-media/adevarul-de-seara-devine-saptamanalul-ads-8412464

  6. Rudolph Aspirant Says:

    @Diacritica, ai dreptate. Eu m-am gandit la rol din cauza lui ala care a mentionat ca vrea arestari si demiteri. Sa stiti ca si din cauza presei am mai diminuat o leaca varsta Romaniei de la 13,3 la 13,25 ani (de scaderea de la 13,5 la 13,3 initiala, FYI, fiind direct raspunzatori, printre putini altii, dl. Tismaneanu, care are personal varsta de in jur de 12 ani, si grupul Humanitas, care nu poate fi salvat de dl. Plesu de 14 ani, cand toti ceilalti au intre 5 si 6 ani.) Eu NU sunt antiiintelectual sau misolog, nici, doamne fereste anarhist, insa in general apreciez si sustin maturitatea in orice tara democratica in dezvoltare. Iar provocarile si confruntarile facute in mod etic la momente potrivite sunt si ele etice daca sunt facute cum trebuie (recunosc ca la stil am inca mari carente in comunicare, dar ma straduiesc sa ma optimizez „din mers”.)

  7. diacritica Says:

    La partea cu rolu’ îi răspundeam lu’ Răzvan.

  8. Marco Polo Says:

    Ce am înţeles eu din cele scrise mai sus :
    1. Preşedintele critică presa.
    2. O jurnalistă începe să râdă aprobator şi disonant în loc să-şi apere breasla din nou criticată.
    3. Dl Marincea o critică pe ziarista căzută în păcatul trădării cauzei.Apoi el enumeră „faptele de arme” şi gloria ciracilor căzuţi la datorie pe toate fronturile de investigaţie, cele din străinătate, se-nţelege, arătând că presa „moare dar nu se predă” .
    4. Concluzia autorului e că Preşedintele trebuie să tacă când e vorba de presă căci aceasta a avut multe victime căzute de dragul adevărului… (nu neapărat al …”Adevărului” !), dar de pe alte meleaguri, nu de pe plaiurile mioritice….
    Dna Diacritica, silogistic vorbind, face o încercare de aplicare a acelei logici („Măcar din respect pentru memoria acestor jurnalişti, preşedintele ar trebui să aibă decenţă şi să tacă.”) , de la urma articolului, la cazul – luat întâmplător 🙂 – al unor foşti şi actuali şefi de stat iar concluzia este amărui-ilară şi răstoarnă linearitatea întregii judecăţi : de unde dl Marincea sugera că Preşedintele trebuie să tacă apropo de presă, iată că ne trezim că, în mod subtil (adică „tiptil-tiptil”), dl autor ajută de fapt la ridicarea unei mingi (chiar uşoare şi dezumflate!) la fileul echipei de la Cortroceni.
    Prin extindere, ce-ar fi dacă am lovi în….. Nu, nu se poate, trebuie să tăcem că au murit atâţia. Dar dacă am critica pe…. Nu, nu se poate, trebuie să tăcem pentru că a ajutat ţara şi poporul român.Şi daca am cere socoteală lui…..Nu, nicidecum, trebuie să tăcem că „întinăm memoria”….mai ştiu eu cui……Etc….Etc….
    Dacă ce scrie ziarul nu ne place, ne consolăm că măcar ne rămâne hârtia lui… 🙂

  9. m Says:

    Am vaga senzaţie că am intrat într-un magazin de brânzeturi în care peste jumate dintre vizitatori caută cârnaţi. Şi cum în galantar nu-s mezeluri, molfăie nişte caşcaval afumat şi zic că-i trandafir. 🙂

  10. diacritica Says:

    Ă?…

  11. m Says:

    Păi ce văzui în galantar nu samănă nici din avion cu ce-i dincoa! 🙂

  12. diacritica Says:

    Io zic să nu mai caşti gura prin vitrine, că uite ce păţeşti! 😀

Comentariile sunt închise.


