Maxim sau maximum

Aici.

Că tot îmi explica cineva mai demult cum c-aş putea mânca o pâine de pe urma greşelilor ăstora…

Etichete: ,

4 răspunsuri to “Maxim sau maximum”

  1. Rudolph Aspirant Says:

    In cazuri din astea ambigui (ambigue ?!), eu prefer sa folosesc cuvantul cu 2 intelesuri „maxima”, lasand audienta sa-si bata capul daca este vorba despre „zicala” sau despre o cantitate, decat sa risc sa ma certe cineva pt. ca nu am stiut daca sa aleg corect intre „maxim” sau „maximum”, (cum de altfel nici macar acum nu am habar si mi-e lene sa caut pe Google.).

    De exemplu: „Maxima valorii respective este o descriere utila pentru omenire.”

    Sau si mai vag, (insa cu bonusul unor posibile misinterpretari din lb. engleza in plus, daca e cazul, mai ales daca e vorba de o audienta extrem de pretentioasa): „Maxima cotei este uimitoare.”

    („cota”/”quote” folosit aici in sensul oferirii unei valori estimative de actiuni la bursa)

  2. stefana Says:

    Din latina invatata de mine acu’ mai bine de 40 de ani parca imi aduc aminte ca maxima (daca ar fi voba de cantitate 😀 ) este de fapt pluralul.

  3. Rudolph Aspirant Says:

    M-am documentat pe Google din curiozitate si am aflat ca:

    1. „Maximus” poate fi superlativul adjectivului masculin singular la cazul nominativ „magnus” (mare, spatios, extins, distins, mandru, increzator, inalt, intens, remarcabil, scump), dupa progresia magnus, maior, maximus.

    Mie asta mi se pare foarte romantic deoarece Magnus este un nume masculin comun in Scandinavia, si in acesta propozitie mi se pare ca sta fata in fata cu „idealul” sau, (prin definitie superlativ), sau daca vreti, mai modern, „soul-mate”-ul sau, Maximus !

    2. Daca avem vreo intentie serioasa fata de acest superlativ „maximus” si, chiar, (in mod imprudent si nerecomandabil, dupa parerea mea), il luam concret in brate, inhamandu-ne la efortul de a-l declina mai departe, putem obtine „maxima” la feminin singular nominativ, ablativ, si vocativ, plus, (cf. si Stefana, mai sus), la neutru plural nominativ, acuzativ, si vocativ, apoi mai putem obtine si „maximum” la neutru singular nominativ si vocativ !

    in legatura cu „maxime”, „maximam”, „maximis”, „maximas”, „maximae”,
    „maximorum”, „maximi”, si oarecum ciudatul „maximo”, uite tabelul: http://latindictionary.wikidot.com/adjective:maximus

  4. Marian Says:

    Absolut de acord. Atat timp cat discutam doar despre substantiv, cele doua forme sunt in variatie libera (vezi DOOM 2 sau DEX). Insa ar trebui precizat asta raspicat, pentru cei care folosesc „minim”/”maxim” ca adverbe.

Comentariile sunt închise.


