Despre ce se întâmplă în „piaţă”

În „piaţă” se întâmplă o alternanţă vocalică la plural: piaţă – pieţe. Şi se întâmplă că G-D sg. se formează de la N-Ac pl. + i . Adică piaţă – pieţe – pieţei. Nu pieţii.

(Am zis că poate evenimentele vă ajută să ţineţi minte mai uşor. 😀 )

Etichete: ,

8 răspunsuri to “Despre ce se întâmplă în „piaţă””

  1. diacritica Says:

    (Costeo, nu mă interesează nici faptul c-ai votat, nici faptul că protestezi în piaţă. Dacă mă interesa, comentariile la articolul anterior rămâneau deschise. La următorul comentariu pe lângă subiect te spun lu’ Akismet. Pe ăsta de-acu’ doar l-am şters.)

  2. VictorCh Says:

    (pia-)?
    Sa inteleg ca SI AICI „ia” formeaza diftong, nu hiat – ca (adica) despartirea cuvantului se face in DOUA silabe, nu in trei: pia-ta, nu pi-a-ta?
    (Cred ca vreau sa-mi dau demisia de la asa o limba schimbatoare…)
    Probabil ca ar trebui sa-mi dau si auzul la ascutit: nici la TV eu NU AUD pronuntat „pia-ta” – cu „i” foarte scurt, ca in diftongi – (decat arareori), ci deobicei aud pronuntat „pi-a-ta” (cu un „i” semi-accentuat, adica limpede audibil separat de „a”).

  3. VictorCh Says:

    Ce s-a intamplat, nu ma mai recunoaste blogul dumitale, de m-a pus la „moderat” in loc sa ma trimita (ca deobicei) intai in SPAM?

  4. VictorCh Says:

    P.S. A propos, „diacritica” (mai nou) CUM se desparte (corect) in silabe?

  5. diacritica Says:

    Toate-s la moderare deocamdată.
    E pia-ţă de când mă ştiu eu pe lumea asta. Şi după cum vezi în poza de mai sus, nu e marcat cu semnul exclamării, cel care arată că au fost introduse modificări faţă de primul DOOM (din 86, parcă). Ceea ce înseamnă că cel puţin de pe vremea aia se pronunţa pia-ţă.

  6. anamaria Says:

    ”Am zis că poate evenimentele vă ajută să ţineţi minte mai uşor”.

    Mare pedagoagă ești!
    Mai rar, între atâția ”învățători” neinspirați (care ne învață).

  7. Fleur Says:

    @anamaria: Pedagoagă…? 🙂 Asta-i un fel de „patrioată”?

  8. diacritica Says:

    (Mira, vezi sus primul meu comentariu. Şi Costea tot offtopic era. Dacă doream comentarii la articolul respectiv, lăsam loc de aşa ceva.)

Comentariile sunt închise.


