Pleznişi, Măria-Ta?

(Sau despre i-urile perfectului simplu.)

Când a fost vorba să hotărâm cine să ne fie tată, ne-am ciorovăit o noapte-ntreagă – ziua în amiaza mare – şi n-am căzut la înţelegere. Frate-meu Tivismoc zicea: hai să fim cuconi de domn, beizadele. Ce minunat ar suna: beizadea Tivismoc. Toată suflarea curţii să fie la picioarele tale.
Tu doar să stai turceşte pe divan, să plezneşti din palme şi să ai tot ce-ţi pofteşte sufleţelul.
Pleznişi, Măria-Ta?
– Nu pleznii [eu], vezi, poate că plezni [el] frate-meu, Tivisoc.
– Ce pofteşte beizadea Tivisoc?
– Un pocal cu apă rece şi-o cafea cu ciubuc.
– Pe loc, Măria-Ta.
O roabă tânără pe-o sprânceană să-ţi aducă chiseaua cu şerbet pe tablà, cafegiul să se înfăţişeze de-ndată cu filigeanul, şi ciubucciul să-ţi aprindă narghileaua. Să ieşi apoi în pridvor şi iar să plezneşti din palme.
Pleznişi, Măria-Ta?
Pleznii.
– Ce pofteşte Măria-Ta?
– Să puneţi şaua pe calul ăl murg, să zgărduiţi ogarii şi să înălţiţi şoimii, că plecăm la vânătoare de căprioare.
Şi iar să plezneşti din palme.
Pleznişi, Măria-Ta?
Pleznii.
– Ce pofteşte Măria-Ta?
Îmbracă-mă,
Dezbracă-mă,
Încalţă-mă,
Descalţă-mă,
gâdilă-mă la călcâie, pân-adorm, ca să visez frumos.

(C. S. Nicolăescu-PlopşorTivisoc şi Tivismoc (Nenăscuţii feciori ai lui Păcală, năzdrăvanii năzdrăvanilor), Editura Tineretului, 1966)

Etichete: ,

5 Răspunsuri to “Pleznişi, Măria-Ta?”

  1. Marco Polo Says:

    Ehei, draga mea Diacritica, eram eu în clasa a IV-a („il y avait belle Lurette” !) când a apărut cartea de mai sus, în colecţia „Traista cu poveşti” , colecţie care avea pe ultima copertă silueta unui pitic ce târa un sac de…poveşti… Uite chiar acum am luat cărticica din raftul prăfuit, cumpărată de maică-mea…Azi ar fi împlinit 89…

  2. diacritica Says:

    Asta nu e în nici o colecţie şi n-are nimic pe copertă, numa’ preţu’ de 5 lei. Scumpişor, cred, pentru 1966.

  3. pinocchiomuc Says:

    Ioooi, ce fain…

  4. diacritica Says:

    E foarte mişto cartea, Pinocchio, dac-o găseşti pe undeva. Deşi cred că n-a mai fost publicată după anii ’60.

  5. Corvin Says:

    Hristos a Înviat ! Sărbători fericite !

Comentariile sunt închise.


