Răsfoieli de vacanţă

Constantin S. Nicolăescu-Plopşor, Tivisoc şi Tivismoc (Nenăscuţii feciori ai lui Păcală, năzdrăvanii năzdrăvanilor).  Genială cartea asta.

În stânga lui [a lu’ ăl bătrân, cârmaciu’ lumii], pe un scaun de argint sta pe gânduri cucăind şi scărpinându-se-n bărbiţă feciorul lui Dumnezeu.
În stânga şi-n dreapta lor, pe nişte scaune de lemn cu trei picioare, câte şase unchieşi, care mai de care mai chei şi mai bărboşi. Ăştia am auzit cum că n-ar fi alţii decât apostolii feciorului unchiaşului. Mai de-o raznă, pe-un scăunel, o femeie între două vârste cu ochi albaştri mari, spărioşi, privea spre fiul lui Dumnezeu. Asta, precum am auzit, nu era o sfântă oarecare, ci chiar Precesta, adică muma odraslei lui Dumnezeu.

Petar Neznakomov, Margaritka şi cu mine – tare mi-a mai plăcut la vremea ei.  Am citit-o şi răscitit-o. Comunistă pe ici pe colo, da’ mi-a plăcut foarte tare.

Nichita Stănescu, Gheorghe Tomozei, Carte de citire, carte de iubire. Am primit-o cadou când am terminat clasa I.

B e-un bursucel de treabă,
pofticios (e numai burţi)
nici de vorbă nu te-ntreabă
nici nu-ţi mătură prin curţi.

Nina Cassian, Între noi copiii. Aproape ferfeniţă. Cu „Prinţul Miorlau”, „Domnişoara de Smântână”, „Elefănţelul curios” (pasărea Kolo-Kolo…), cu Ninigra şi Aligru…

Etichete:

14 răspunsuri to “Răsfoieli de vacanţă”

  1. Cinabru Says:

    Tivisoc si Tivismoc a fost superba, absolut superba! Acuma, recitita la varsta adulta, avea ea oarecari deviatii si tendinte de stanga, ca sa nu spun mai mult, si cam batea in exploatatori si toate celelalte, dar imi place la fel de mult. Are o savoare si cadenta ghidusa a stilului….
    Ce editie ai, cumva cea cu coperta albastra, titlu cu alb, caractere mari si pufoase, plus cei doi, razareti si bine-dispusi?

  2. diacritica Says:

    O ediţie din 1966. Copertă roşie.

  3. diacritica Says:

    Nu ştiu dacă-şi propusese să „bată în exploatatori”, cred că aia era oricum perspectiva ţăranilor din categoria lui Păcală.
    Singura problemă pe care o văd eu pentru o reeditare acum e limba, prea dialectală pe alocuri. E nevoie de multe (prea multe) note de subsol. Aş adapta-o un pic.

  4. Răzvan Says:

    Oare Nina Cassian a uitat virgula din titlul cărții „Între noi copiii” (sau a avut vreun motiv să o omită)? Mi se pare logic să fie „Între noi, copiii”. E o apoziție, nu?

  5. diacritica Says:

    Nu ştiu dacă-i vorba de Nina Cassian sau de redactor sau de corector, dar titlul aşa e.

  6. Cinabru Says:

    Tii, pe aia rosie nu o stiu si n-am vazut-o nicicand. Invidiez. Cer coperta.

  7. diacritica Says:

    Na copertă:

    null

  8. nikuelektriku Says:

    ilustratzii de iurie darie, cumva?

  9. diacritica Says:

    Nu zice.

  10. VictorCh Says:

    Neznakomov? Necunoscuteanu… 😀

  11. Adrian Says:

    Pe-asta roșie am avut-o și eu.
    Dacă s-o mai reedita, sper că va fi lăsată așa, dialectală – că altfel își pierde tot farmecul.

  12. ana pauper Says:

    tivisoc & co. – foarte zemos text 😀

  13. diacritica Says:

    @Adrian: depinde pentru cine o reeditezi. Dac-o scoţi pentru copii/adolescenţi, îi pierzi după primele 20 de pagini. De fapt, dac-o laşi aşa îi pierzi şi pe mulţi adulţi. Eu am recitit-o zilele astea şi am avut nevoie de dexonline de suficiente ori ca să-mi dau seama că la un puşti chestia asta n-ar ţine. Şi nu ţine nici faza cu notele de subsol – sunt obositoare.
    Părerea mea e că trebuie reeditată, dar adaptată un pic (nu cred că-s mai mult de 30 de cuvinte care pun într-adevăr probleme) de un om de-al locului.

  14. Sami AsiguraCasa Says:

    Ah ce nostalgic,ce imi placea carticica asta cand eram mica.

Lasă un răspuns

