Împreună cu predicatul

Am discutat de curând cu cineva – nu mai ştiu când şi cu cine, or’cum p-aci pe net – despre acordul structurilor de genul Echipa de la ABC SRL împreună cu Pătrăţel te va ajuta să / te vor ajuta să.
Dacă ştie vreunul dintre voi teoria oficială pe tema, să vie să spuie.

Etichete:

8 răspunsuri to “Împreună cu predicatul”

  1. Răzvan Says:

    Cred că dacă are virgule, este la singular; dacă nu are virgule, e la plural. Vezi dacă te lămureşti şi care-i teoria, din următoarele pagini:
    http://www.scribd.com/patriciamagureanu/d/55006154-G-Gruita-Gramatica-Normativa-Ed-IV-A-OCR (paginile 81-83)
    http://ebooks.unibuc.ro/filologie/NForascu-DGLR/cu.htm
    http://arhiva.cna.ro/paginaindex/confer_presa/raport%20global1.doc (pagina 12, exemplul cu Iucinu)
    http://www.slideshare.net/linguaprof/romana-pt-romani-acordul-subiect-predicat (pagina 22)

  2. diacritica Says:

    Cred că dacă are virgule, este la singular; dacă nu are virgule, e la plural.

    Aşa ziceam şi eu şi cred că asta am şi susţinut în discuţia de care pomeneam. Atâta doar că acu’ mi viene un dubbio: Echipa de la ABC te va ajuta împreună cu Pătrăţel să… deci Echipa de la ABC împreună cu Pătrăţel te va ajuta să…?

    (Bine, eu cred că-i acord după înţeles, care înţeles e că subiectul e echipa+Pătrăţel. În fine, oi citi şi ce mi-ai dat şi m-oi uita ţi în GA acasă. De nu mi-o fi lene, cum mi-e de multe luni încoace.)

  3. v Says:

    Păi, hai să-ţi zic, poate aveai nevoie să te doară puţin capul.
    Cf. Narcisăi Forăscu… e la libera alegere: http://ebooks.unibuc.ro/filologie/NForascu-DGLR/cu.htm
    Cf. Gramaticii de bază a limbii române scoase de Academie în 2010, p. 404, e vorba de un fals subiect multiplu, iar acordul se face la singular: Ion împreună cu Maria şi-a făcut o casă…

    Desigur, aceeaşi Academie admite subiect multiplu în cazul „Xulescu şi cu mine”, unde de fapt avem un pronume în acuzativ.

  4. Liza Bugarin Says:

    Acum ceva timp, aveam o discuţie cu o prietena studentă la Litere, care-mi spunea că e „Echipa de la ABC împreună cu Pătrăţel te VA ajuta să…”. Spunea şi că se numeşte acord fals (parcă). Poate e inutil să afirm aşa fără să am dovezi (sunt în mijlocul pregătirilor pt bac şi nu am timp să le caut), însă blogul acesta m-a învăţat ce nu şiam de atâtea ori încât acum nu puteam ţine pentru mine ceea ce ştiam.

  5. diacritica Says:

    Dovezile sunt în ce scrie v mai sus (referirea la Academie).

    După mine, e ca-n povestea cu „majoritatea”, acord după înţeles (că şi la „majoritatea suntem de acord” tot acord fals s-ar putea numi, dac-o iei ad litteram).

    Şi chiar că:
    E „Pătrăţel împreună cu mine ne-am făcut o casă” sau „Pătrăţel împreună cu mine şi-a făcut o casă”?! Cine a făcut casa? Pătrăţel a făcut-o, împreună cu mine, sau Pătrăţel şi cu mine am făcut-o? Şi casa e a lu’ Pătrăţel (…şi-a făcut o casă…) sau e a noastră (…ne-am făcut o casă…)? Sau casa e a noastră, dar pentru că Pătrăţel a lucrat împreună cu mine zicem „Pătrăţel împreună cu mine ne-a făcut o casă”? 😀 Asta-i mişto rău, cre’ că Academia nu s-a gândit aşa departe.

    E acord după înţeles, am zis. 😀 Ca la majoritatea. Dacă vrei să-l încluzi în subiect şi pe X din „împreună cu X”, îl incluzi. Dacă nu, nu. 🙂 Acord după înţeles, adică după înţelesul pe care-l dă vorbitorul sintagmei.

  6. Florin Says:

    Io zic că „împreună” ţine loc de „şi”. Şi „împreună cu Pătrăţel” să nu fie între virgule.

  7. diacritica Says:

    Bine, io-ntrebam de teoria oficială nu de păreri, că de-alea nu duc lipsă.
    Iar teoria mi-a dat-o v (mulţumesc) – aia cu gramatica de bază etc. – , că la birou n-am de-astea.

  8. v Says:

    cu plăcere! (cum biroul meu i-acasă…)

Comentariile sunt închise.


