A fost sau nu mai este?

Ai auzit cum zic ăştia? face mama. Vasile Marica a fost ginerele preotului… Cum adică a fost?! E corect?
Ăăă, zic, nu ştiu. Eu am fost fata lu’ tata sau eu sunt fata lu’ tata?
Râde. Mi-ai stârnit chestia asta cu vânatu’ de greşeli, adică o aveam eu deja de mult, numa’ că de obicei n-am cu cine le discuta.

Etichete:

17 răspunsuri to “A fost sau nu mai este?”

  1. Amedeo Says:

    Uneori, dupa doua ore de Breaking News fara pauza, nu mai esti coerent pe de-a-ntregul, iti mai scapa si cate o greseala… Suntem oameni, nu roboti… Nu-i usor nici sa dai din gura fara oprire atata vreme…

  2. diacritica Says:

    Bine, despre mama era vorba în propoziţie, de fapt.

  3. Amedeo Says:

    De fapt, doamna are dreptate si ii multumesc pentru observatie. Insa eu incercam sa (imi) gasesc circumstante atenuante. M-am simtit cu musca pe caciula… 🙂

  4. Răzvan Says:

    Nici una, nici alta. Eu aș zice că Vasile Marica era ginerele preotului. Dacă zic că a fost, mi se pare că spun că nu mai e în viață ginerele (sau că e în viață, dar acum e ginerele altcuiva). Dacă spun este, mi se pare că spun că sunt în viață amândoi. Așa că aș spune că era ginerele preotului.

  5. diacritica Says:

    Şi revenim la întrebarea pe care i-am pus-o eu mamei:
    Având în vedere că tatăl meu a murit, eu am fost fata lu’ tata, eu sunt fata lu’ tata sau eu eram fata lu’ tata? 🙂

  6. Răzvan Says:

    Toate trei, dar mai ales ultima! 🙂

  7. diacritica Says:

    Deci io mă-ntâlnesc la Tulcea cu un coleg de-al lu’ tata. Şi-i zic: Io-s Pătrăţica, eram fata lu’ ingineru’ Pătrăţescu. 😀

    (Inginerul Pătrăţescu era tatăl meu, dar eu sunt fata lu’ Pătrăţescu. Chit că el nu mai e. Aşa şi mai sus: preotul a fost/era socrul lui VM, dar VM e în continuare ginerele preotului. Părerea mea. 😀 )

  8. rewind Says:

    De fapt sînt două aspecte: legătura în sine şi dacă ea e activă sau nu (chestie de percepţie).
    Deci cînd te exprimi într-un fel sau în celălalt, spui de fapt cum te poziţionezi (cel puţin în acel moment), în relaţia cu cel mort: conectat sau neconectat.
    Cînd spui: „a fost”, înseamnă că legătura e absentă.
    Cînd spui: „este”, înseamnă că legătura există (psihologic e prezent).

  9. johnik Says:

    Diacritica are dreptate. Dacă faci o declaraţie notarială, formularea este: „Subsemnatul…. fiul lui… şi al…..”, chiar dacă părinţii sunt decedaţi, tot eşti fiul lor. Şi aici nu cred că este vorba de ciudăţeniile limbii române, nu cred că există vreo limbă în care să spui că nu mai eşti rudă cu decedatul…. Dar la ora 8 şi jumătate de ce nu ne gândim? Jumătatea cui? A lui 8? Asta înseamnă că ora 8 şi jumătate egal cu ora 12. 🙂

  10. diacritica Says:

    De fapt sînt două aspecte: legătura în sine şi dacă ea e activă

    Mie-mi pare că are legătură cu subiectul şi cu starea lui (de existenţă, ca să zic aşa. 🙂 )

    Xulescu a fost / era tatăl meu. /vs/ Xulescu este tatăl meu.

    Am fost / eram fata lu’ Xulescu. /vs/ Sunt fata lu’ Xulescu.

    Chestie de temă/remă, pare-mi-se, parc-aşa am învăţat acu’ vreo 15-20 de ani.

  11. dadatroll Says:

    A shi sau a muriii no asta fusai intrebarea.

  12. marinake Says:

    Teoria mea este ca e o diferenta intre o relatie civila (sau nesanctionata) si una de sange.

    Preotul moare .
    Pe strada trec fiica-sa cu sotul ei, sotia si amanta

    Lumea ar zice: „Uite-o pe fata popii, pe barbatul sau, pe vaduva (nu pe sotie) si pe f o s t a amanta.”

    Daca ar trece domnul acela singur prin fata bisericii babele i-ar spune noului preot ca raposatul predecesor i-a fost socru trecatorului.

    Dupa ce popa moare, daca cineva e ginerele popii , atunci si popa mai este cuscru? Vasile ar putea zice: „Preotul … imi este cuscru

  13. diacritica Says:

    f o s t a amanta.

    Ei, fosta pe dracu’. Fosta e fosta doar când există o actuală.

    Daca ar trece domnul acela singur prin fata bisericii babele i-ar spune noului preot ca raposatul predecesor i-a fost socru trecatorului.
    Dupa ce popa moare, daca cineva e ginerele popii , atunci si popa mai este cuscru? Vasile ar putea zice: “Preotul … imi este cuscru

    Am scris mai sus despre subiect şi existenţa lui.
    Preotul X era socrul lui VM. [Preotul e mort.]
    VM este ginerele preotului (ăla de-a murit etc). [VM trăieşte.]

  14. marinake Says:

    Amanta era a popii nu a ginerelui

  15. diacritica Says:

    Exact. Dacă-i era amantă în momentul când a murit (popa), îi rămâne numele de „amanta popii”, nu „fosta amantă a popii”. Când zici „fosta” duci cu gândul la „actuala”, ceea ce nu mai e cazul.

  16. rewind Says:

    Bine c-ai stabilit o convenţie, că eu mă blocasem. Pentru mine toate variantele sînt valabile, pentru că pot transmite mesaje diferite (din partea celui care vorbeşte). Mă gîndeam că în funcţie de timpul pe care-l foloseşte, cel care a scris ştirea ne spune ceva despre propria relaţie cu socrul.
    Dacă spune: „VM este ginerele preotului”, deşi preotul a murit, asta-mi sugerează valorizarea socrului (de unde deduc că editorul ştirilor ar putea avea o relaţie bună cu propriul socru – oricum, îl respectă).
    Dacă spune: „VM a fost ginerele preotului”, aş putea să mă gîndesc că relaţia lui cu socrul nu prea merge şi, inconştient, i-ar părea bine să scape de nişte obligaţii. 🙂

  17. diacritica Says:

    Atâta vreme cât VM trăieşte, spui că „a fost ginerele lui X” doar dacă a divorţat de fata lui X.

    În rest, te scarpini pe după cap.

Lasă un răspuns

