Din seria deţinuţilor politic/i şi a bolnavilor psihic/i

Şi anume: refugiat politic, arestat preventiv.
Care-i pluralul?
Refugiaţi politic, refugiaţi politici?
Arestaţi preventiv, arestaţi preventivi?

Dar femininul?
Refugiată politică, refugiate politice?
Arestată preventivă, arestate preventive?

Ok, să trecem peste feminin, să zicem că uzul e cu masculin.
Bon.
Da’ tot rămâne povestea cu arestaţi preventivi.
Cum să fie arestaţii preventivi?
Cum să fie nişte oameni preventivi?
Preventiv e un ceva – măsură preventivă, medicină preventivă, arest preventiv. Dar oamenii? Există oameni preventivi?
Există oameni prevenitori şi oameni prevăzători (de remarcat sufixul -tor – de agent, pare-mi-se; ca în scriitor, lucrător etc.). Dar oameni preventivi?
Şi atunci de ar fi arestaţii preventivi?
Cred că asta-i structura care ilustrează cel mai bine ideea mea de aici: arestaţi (cu scop) preventiv.

Cât despre refugiaţi politic/i: nu mi-e clar cum se spune de obicei. Refugiaţii politici? Refugiaţii politic?

Or’cum, femininul rămâne greu de înghiţit: arestată preventivă, bolnavă psihică, deţinută politică, refugiată politică.

Etichete:

23 Răspunsuri to “Din seria deţinuţilor politic/i şi a bolnavilor psihic/i”

  1. Cârcotaşu Says:

    Da’ cine z’se că s-ar zice „arestaţi preventivi” şamd?

  2. diacritica Says:

    Tom’na, că nu zice, deşi ar trebui să zică ăia care zic deţinuţi politici şi bolnavi psihici, că e acelaşi lucru. Adică dacă arestaţii sunt arestaţi preventiv, atunci şi bolnavii ar trebui să fie bolnavi psihic.

    Am văzut azi undeva „arestaţi preventiv”, mi-am adus aminte de „bolnavi psihici”, m-am apucat să scriu (mai ales că am vorbit zilele trecute cu un refugiat politic şi aveam deja subiectul în minte). Am gugălit niţel şi am găsit şi „arestaţi preventivi”, deşi nu-mi aduc aminte să-l fi auzit. Sau poate n-am băgat de seamă.
    http://www.anp-just.ro/unitati/tg_jiu.htm
    http://www.ziare.com/deva/droguri/arestati-preventivi-1025033

  3. Cârcotaşu Says:

    Păi la ziarişti… parcă mai văzurăm ş-alte minuni. Că doar n-om începe acu’ să zicem „bătuţi zdraveni” „bătute zdravene” sau de ce nu, „bătute mere” ? Na, că mă urmăreşte şi pe mine aia cu bătutu’!

  4. diacritica Says:

    Alea-s adjective/participii, pot fi însoţite de adverb.

    Şi nu era vorba de ce scriu ziariştii, ci de logica din „arestaţi preventiv” vs logica din „deţinuţi politici”, „bolnavi psihici”.

  5. v Says:

    @Cârcotaşu: la bătuţi zdravăn n-ai adjectiv în loc de substantiv?

    @Dia: n-aş zice totuşi că se aplică reguli de semantică. avem „aliaţi strategici” care nu-s ei strategici, ci alianţa cu ei; avem analişti politici, care nu-s ei politici, ci analiza pe care o fac.

    (la urma urmei, avem şi poliţie criminală 😀 )

  6. v Says:

    mă gîndesc că poate la substantivele care au alură de adjective se acceptă comportamentul adverbizat al adjectivului.

  7. diacritica Says:

    Ba cred că aliatul poa’ să fie considerat strategic. În schimb bolnavul nu poate să fie considerat psihic.

  8. v Says:

    da’ analistul poate fi considerat politic?

  9. diacritica Says:

    Aşa, că şi la ăştia mă gândisem la un moment dat. Şi n-am ajuns la vreo concluzie. 🙂

  10. diacritica Says:

    (Oare mai sunt şi atfel de analişti? Definibili cu adjectiv, nu de genul „analist de…”. Analist politic, fizic, chimic, juridic etc. Eixstă? Se folosesc?)

  11. diacritica Says:

    (N or’ce caz, dacă analistul n-o fi considerat politic, el nu poate fi nici analist din punct de vedere politic, pentru motiv politic etc. Io propun să-l considerăm substantiv compus. 🙂 Şi da, există analist financiar. Analistă financiară o fi existând?!)

  12. diacritica Says:

    Şi de fapt cred că diferenţa fundamentală dintre
    deţinut, bolnav, refugiat, arestat
    şi
    analist
    e că primele sunt şi adjective (caz în care pot fi determinate de adverb),
    iar ălălalt nu; e doar substantiv şi n-are treabă decât cu adjectivul, acordat automat.

    De aici diferenţa de tratament dintre ălea şi ăsta.
    Părerea mea.
    😀

  13. Cârcotaşu Says:

    Da’ sigur că „zdravăn” îi adjectiv. Da’ „preventiv” ce păcatele ie?

  14. diacritica Says:

    Ţi-am scris mai sus: alea (bătut, bătută etc) sunt adjective/participii, pot fi însoţite de adverb: a fost bătut zdravăn, om bătut zdravăn (caz în care „zdravăn” e adverb, nu adjectiv). Nu zici însă „bătutul zdravăn a făcut şi a dres”.

    Da’ sigur că “zdravăn” îi adjectiv. Da’ “preventiv” ce păcatele ie?

    Nu despre „zdravăn” vs „preventiv” e vorba, ci despre deţinut, bolnav etc vs bătut.

  15. v Says:

    aşa, aşa mă gîndeam şi eu, că de la valoarea de adjectiv pe care o pot avea li s-a tras… dar să ştii că o regulă clară tot n-am găsit. 😦

  16. diacritica Says:

    Nu cred că e.
    Cre’ că-s încă-n faza „cum îi sună vorbitorului”.

  17. Cârcotaşu Says:

    Se vede că ne-nţelegem ca surdu’ cu mutu’ pe gaura cheii! 😆 Păi io făceam referire la „arestaţi preventiv” şi-l asemuiam cu „bătuţi zdravăn”, necum cu „bolnav psihic”. Da-n fine. Asta e. M-am retras.

  18. diacritica Says:

    Ţi-am explicat de 2 ori deja, ţi-a explicat şi v: nu le poţi compara, sunt mere şi pere. „Arestat” din „arestat(ul) preventiv” / „arestaţii preventiv” e substantiv (fix ca-n „bolnav(ul) psihic”, „refugiat(ul) politic”, „deţinut(ul) politic”); „bătut” în „bătut zdravăn” e adjectiv/participiu, pentru că structura „bătutul zdravăn (a făcut şi a dres)” (cu „bătut” substantiv) e nefirească.

    M-am retras.

    Foarte bine ai făcut.

  19. Viktor Says:

    No comment… „Foarte bine am facut!”

  20. markus Says:

    Nici frantujii nu-si fac curaj in materie. Ei lanseaza un precaut „arrêtés à titre préventif” . ha, ha

  21. Ciprian Pardău Says:

    Fiecare cu jurnalismul lui, ce sa-i mai faci! Astia ar trebui sa fie arestati preventivi

  22. Elena Marcu Says:

    Ar trebui sa se spuna refugiati politic (adica din motive politice). Este un substantiv compus deoarece are sens unitar. politic nu este adjectiv.

  23. diacritica Says:

    Este un substantiv compus deoarece are sens unitar.

    Dacă nu (te) pricepi, nu te băga.

Comentariile sunt închise.


