Unde greşeşte Sabina Fati

Da’ unde nu greşeşte?!

Sabina Fati, România liberă

 Frăţicule, de mult n-am mai văzut aşa adunătură de greşeli!

Cam cât de puţin trebuie să fi citit la viaţa ta ca să scrii împofida?! (E prima oară când văd asta, da’ căutând cu google am tras concluzia că-i doar vina mea că n-am văzut pân’ acu’. C-aveam unde, e plin netu’ – şi de împofida oamenilor pretenţioşi cu limba română şi detaliile ei diacritice, şi de impofida peizanilor care n-au auzit de virguliţă.)

Copii, scriem deci în pofida, adica în ciuda. Zice şi DOOMu’, na:

Scriem şi întru totul, în două cuvinte, fără cratimă.

Scriem afişează, de la radicalul afiş- şi terminaţia -ează. Ca aranjează, angajează, deranjează, furişează, trişează. Toate pe modelul lucrează: radical + ează. Spre deosebire de aşază, cu radical aşaz- şi terminaţie – pe modelul cânt + ă. Explicaţii aici.

Şi, desigur, în cazul de mai sus scriem niciodată. Nici odată doar în nici odată /vs/ nici acum. Nici cândva, demult, nici acu’.

S-aude până-n sferele cele-nalte de la ziarul quality România liberă?

Etichete: , , , ,

11 Răspunsuri to “Unde greşeşte Sabina Fati”

  1. jademan Says:

    Nici o dată, nici de doo ori. 😀

  2. ionut1715 Says:

    Foarte bune articolele, mai ales cele de Gramatica de unde ai ce sa inveti. Multumim pentru toate si multa sanatate sa ai.

    O seara placuta

  3. diacritica Says:

    Mulţumesc.

  4. Mara Popa Says:

    Măcar să fie o licență pohetică: împofida, verb intranzitiv: eu împofidez, tu împofidezi…

  5. saluttraim Says:

    ”Pe faţa şefului DNA nu se poate citi nimic, este gri, plat”
    Sabinuța se crede Bacovia? Sau a fumat etnobotanice? 😀

  6. Marco Polo Says:

    Poate că autoarea a avut o copilărie nefericită, fără un minim acces la cărţile cu poveşti care încep cu…”A fost odată ca niciodată”… 🙂
    Sau poate că le citea în original, mai ştii ?! De genul : „Once upon a time”…”Il y avait une fois”…”Es war einmal”…Deci nu avea cum să afle că se scrie „niciodată”…

  7. VictorCh Says:

    „Nici odată doar în nici odată /vs/ nici acum. Nici cândva, demult, nici acu’.”
    …sau (ALTFEL abordand problema) „nici o data” (cu intelesul – conotatie „nici macar o singura data”…)

  8. Codru Vrabie Says:

    eh, mie-mi place de Sabina, că-i damă bună 😉 deşi sunt perfect de acord cu greşalele subliniate mai sus 😦 însă voiam să te felicit pentru noul look al blogului 🙂

  9. diacritica Says:

    Mişto, nu-aşa? 🙂 De 3 ani jumate îl aveam în cap, da’ abia acu’ mi-am bătut capul cu el ca să-l fac să intre cum voiam eu.

  10. Cârcotaşu Says:

    Frăţicule, de mult n-am mai văzut aşa adunătură de greşeli!

    Ca totdeauna e loc de mai… mult. C-altfel o faţă, a oricui ar fi ea, nu poate fi chiar aşa: … faţa şefului DNA,…, este gri, plat, inexpresiv etc!

  11. diacritica Says:

    E hai, să nu exagerăm.

    Pe faţa şefului DNA nu se poate citi nimic, este gri, plat, inexpresiv, iar când vorbeşte ai impresia că recită un text, care nu-i aparţine întru totul.

    Nu faţa e gri, nu faţa vorbeşte şi (pare că) recită un text. E evident care-i subiectul acolo – e subînţeles şi-i acelaşi pentru „este gri, plat” şi pentru „vorbeşte”, „recită”. Şi e ăla care devine complement pentru „aparţine”.

Comentariile sunt închise.


