Plăcintă dobrogeană

‘Abar n-aveţ’. Ce vă dau ăia la patiserie când cereţi „o dobrogeană” îs nişte vome.  (Numa’ la patiseriile din Constanţa şi din Tulcea (şi anume la patiseria de la coloane) plăcinta cu brânză – care acolo se cheamă plăcintă şi gata, nici vorbă de „dobrogeană” – e cum tre’ să fie şi numa’ bună de mâncat cu iaurt. În rest îs prostii. Invenţii. Care n-au nimic de-a face cu plăcinta din Dobrogea. Ar trebui daţi în judecată că folosesc aiurea brandu’ şi-l strică.

Din păcate n-am aparat de fotografiat ca să vă arăt ce va să zică plăcintă cu brânză ca-n Dobrogea (da’ las’ că fac şi sâmbăta viitoare, pentru colegii franţuji, fac poză atunci). Pot numa’ să vă zic c-a rezultat excepţională.

 

(Da, după cum am ameninţat diverse volte, sunt pe cale să transform blogul ăsta în blog de găteli. În acest sens vă anunţ că în recenta vacanţă i-am făcut lu’ mama poulet au yaourt épicé şi blancs de poulet au basilic et vin blanc, ceea ce vă doresc şi vouă.)

Etichete:

25 răspunsuri to “Plăcintă dobrogeană”

  1. VictorCh Says:

    La Timisoara placinta a ajuns nu „dobrogeana” ci „greceasca” si de regula se gasesc trei sortimente: cu carne (inabusita bine cu multa ceapa prajita), cu branza sarata (telemea) si cu branza dulce (aceasta din urma cu ou, cu stafide, cu tot ce-i trebuie) – ceea ce nu inseamna ca n-ar mai fi disponibile (sporadic, aleator) si ALTE sortimente, spre ex cu ciuperci.

    Iar PT MINE iaurtul (eu stiam ca in franceza i se spune „yogurt”) – NEAPARAT „de capra”, si inchegat de „stă „băţ” ” lingura infipta vertical in el – este accesoriu sine qua non nu pt placinta (oricat de „dobrogeana” ar fi – sau nu – ea) ci pt covrigii (calzi) cu susan.

    (Nu mai pot continua – inca n-am cinat si-„mi ploua in gura”, risc sa inund tastatura.)

  2. VictorCh Says:

    Am intrat la spam?

  3. diacritica Says:

    Aia cu carne e şuberec, de la turci.
    Alea cu brânză (de oaie) îs influenţe machidoneşti – au prins foarte bine în Dobrogea cea populată cu oieri. Şi nu, pe nicăieri n-am întâlnit o plăcintă cu brânză sărată care să fie aşa cum trebuie.
    Tot de la machidoni, plăcinta cu praz – din păcate nu e prin patiserii.

  4. Olga Says:

    Buna!
    Eu iti citesc blogul de putina vreme dar cu postarea asta m-ai facut sa comentez pentru prima data. Eu sunt din Tulcea dar acum stau in Bucuresti, iar postarea asta mi-a adus multe amintiri si am vrut sa-ti multumesc pentru ea!
    Cele bune!

  5. diacritica Says:

    Şi io-s din Tulcea, da’ stau acum în Bucureşti. 🙂
    Şi plăcintă de sub coloane, de lângă cinematograf (cum naiba îi zicea acu’ 25 de ani? 7 noiembrie? parc-aşa; Patria era ălălalt) mănânc de vreo 2 ori pe an, cu mama şi cu frate-meu, când mergem în vizită la tata. Şi după plăcintă mergem la Delta să bem cafea şi ceai cu ochii la pontoane, bărci, şalupe şi ardeleni care se duc să se plimbe cu vaporaşul pe Dunăre în noiembrie îmbrăcaţi în haină de stofă. 🙂

    În rest mănânc plăcintă în Constanţa – în Piaţa Griviţei şi de la mama. 🙂

  6. Olga Says:

    Exact, 7 noiembrie, eu n-am putut sa-mi amintesc! Da, la placintaria aia m-am gandit cand am citit postarea ta, desi nu stiam ca la ea te refereai. Placintaria aia mai exista?? Eu merg cam rar la Tulcea, si am un traseu destul de fix de obicei. Data viitoare sper sa am timp sa trec pe acolo 🙂

  7. diacritica Says:

    De Paşte era. O să verific din nou prin decembrie. 🙂

  8. Cetin Ametcea Says:

    Cea mai buna placinta dobrogeana din romania este in techirghiol,, cum treci de sensul giratoriu, vreo 200 inainte, pe dreapta, e o cofetarie. singura placinta care merita mancata sub denumirea asta. ei isi pastreaza compozitia inca de pe vremea raposatului binefacator

  9. diacritica Says:

    Ba nu. Cea mai bună plăcintă dobrogeană, singura care merită mâncată sub numele ăsta, am făcut-o eu azi.

  10. Codru Vrabie Says:

    să ştii că eu am mâncat cea mai buna „plăcintă dobrogeană” în Turcia, la Ankara 😉

  11. diacritica Says:

    Greşit. Cum zisei mai sus: cea mai bună am făcut-o eu ieri.

  12. Codru Vrabie Says:

    dar eu n’am mancat placinta facuta de tine, deci n’am gresit cu nimic 😉

  13. diacritica Says:

    Mba da.
    În primul rând că tre’ să crezi, dacă zic eu.
    Şi-n al doilea rând: „cea mai bună plăcintă dobrogeană pe care am mâncat-o eu” vs „am mâncat cea mai bună plăcintă dobrogeană”. 🙂

  14. Codru Vrabie Says:

    sa zicem ca, azi, am eu o provocare in comunicare/exprimare…

  15. diacritica Says:

    Las’ că glumeam, nu pune la suflet. 🙂

  16. crisuadi Says:

    Cea mai buna placinta dobrogeana nu exista . Exista aia facuta in casa si cea de la magazine . Daca ne referim la cea din urma , ea nu mai exista . Era prin anii ’60 , in piata Ovidiu , in Constanta o simigerie unde puteai manca placinta foarte buna , iaurt , covrigi cu sare si susan insotiti de braga !
    Daca ne referim la prima categorie , Diacritica face o placinta pe cinste ! !

  17. Olga Says:

    M-a corectat mama: cinematograful de langa placintaria aia se numea Tineretului. 7 noiembrie era pe Isaccei.
    Sunt mari sanse sa aiba dreptate, are o memorie mai buna decat a mea…

  18. diacritica Says:

    Pe Isaccei?… Nu mai ţin minte nici un cinematograf pe-acolo… Tre’ să arunc o privire data viitoare când mă duc la Tulcea.
    Da-ntr-adevăr, parcă era şi un „Tineretului”.

  19. VictorCh Says:

    Olga, nu este (neaparat) nevoie ca memoria mamei dumitale sa fie mai buna decat memoria dumitale (ceea ce ar fi o alta modalitate de a spune ca a dumitale este mai „slaba” decat a dumneaei), ci pe de o parte dumneaei pur-si-simplu a trait acolo mai mult decat dumneata, si pe de alta parte la o varsta mai… trecuta din copt” iti amintesti parca tot mai usor (si eu pot sa confirm adevarul afirmatiei) lucruri din tinerete, cu toate ca nu prea mai tii minte ce-ai mancat in ziua precedenta…

  20. J Says:

    Cred că era… „pe cea mai bună am făcut-o eu…” 🙂

  21. diacritica Says:

    Pfuai, s-a umplut lumea de grammar nazi. 😀

  22. Olga Says:

    Victor, multumesc, ai zis frumos, dar mama isi aminteste pe dinafara si numele colegilor mei din tot felul de stadii scolare prin care am trecut in copilarie. Din pacate n-am mostenit-o dar pot sa zic ca, pe medie, stam bine in familie 🙂
    Diacritica, din ciclul: cultura trece prin stomac, se pare ca placintaria a fost mai celebra decat cinematograful :))

  23. diacritica Says:

    se pare ca placintaria a fost mai celebra decat cinematograful

    Nu, e doar mai recentă. Acu’ 25 de ani nu era plăcintărie acolo. Nu mai ştiu ce era, da’ plăcintărie nu era sigur. Şi cred nici acu’ 10 ani, când s-a mutat mama din Tulcea.

  24. Gig Says:

    Aleia cu carne cred ca i se zice Suebrec. Parerea mea…

  25. diacritica Says:

    şuiebreak, de fapt

Comentariile sunt închise.


