Româna de-a IV-a, Humanitas

Lecţia 15 – Scrierea ortogramelor ce-l/cel

Reţineţi!
Ortograma ce-l este alcătuită din două cuvinte, ce putând fi înlocuit prin care şi l prin îl.
Cel apare când arată că o calitate este în cel mai înalt grad: cel mai frumos.

Lucraţi!
Completaţi cu ce-l sau cel:
Oraşul Turda este înspăimântat de sutele de ciori din parc şi părinţii ştiu de … ocolesc.

_____________________

Prin urmare: părinţii ştiu de care îl ocolesc, nu? Că doar aşa scrie: ce-l înseamnă care îl.

Se pare, de asemenea, că la Humanitas autorii se înlocuiesc prin alţi autori, nu cu alţi autori. (Categoria „cacofobia”: decât să zici „poate fi înlocuit cu care„, mai bine stâlceşti limba română fix în manualul de română.)

Da’ Liiceanu, Liiceanu prin cine poate fi înlocuit?!

Etichete:

17 Răspunsuri to “Româna de-a IV-a, Humanitas”

  1. Ovidiu Says:

    Ar trebui să vă „pârăsc”!

  2. Fleur Says:

    Ce-ar fi să-l întrebăm pe Martin? Precis ne va da răspunsul potrivit. 🙂

  3. VictorCh Says:

    „Cel apare când arată că o calitate este în cel mai înalt grad: cel mai frumos.”
    Oare CUM ar trebui scris in expresia „cel care trebuie inlocuit”, ca nu apartine niciuneia dintre categoriile prezentate drept exhaustive? (Nu gasesc mentionate nicaieri eventuale alte cazuri…)

  4. Cârcotaşu Says:

    Da’ cum rămâne cu „Cel de sus?”

  5. Martin Says:

    Mai e un caz care grăieşte despre aberaţia lui „ce-l” înlocuit prin „care îl”. Ăla în care ce trebuie înlocuit de fapt cu „pe care” (căci, contrar părerii multor limbişti, „ce” şi „care” nu sunt liber interschimbabile).
    Şi să mă ierţi, ăla nu e caz de cacofobie, ci de prostie… 🙂
    Dar nu-ţi face griji – mă îndoiesc că vei găsi manual sau caiet de română fără greşka şi bălării! Indiferent de editură. Eu m-am uitat în niscai „auxiliare” de la altă editură (nu spui care, că mi-i ruşâni) şi sunt cam tot din ciorba asta… 🙂

  6. Martin Says:

    Fleur, s-avem iertare, io nu poc să comentez nimic despre aşa un genteleman. 🙂

  7. Cosmin Says:

    Eu mă întreb cine ar vrea să meargă la Turda. Îmi poate oferi cineva 2 motive?

  8. diacritica Says:

    1. Doamna Minerva.
    2. Salina.

  9. Cosmin Says:

    Ei bine, iată 2 motive serioase! Mulțumesc, doamnă!

  10. diacritica Says:

    Mai sunt şi Cheile Turzii, pardon. 🙂

  11. Cosmin Says:

    Pe acolo trece trenul spre Baia Mare, așa îmi amintesc. Sau greșesc?

  12. Dinu Says:

    Se poate o întrebare aici, că la locul de întrebat am văzut că-s blocate.
    Dilema ar fi îngenunchia / îngenunchea. DEX-ul am văzut că spune varianta a doua. Mie mi s-ar părea corectă prima variantă. Ce spuneţi?

  13. diacritica Says:

    Cosmin, nu ştiu, că n-am fost decât până la Câmpia Turzii. Şi era noapte. 🙂

  14. diacritica Says:

    Dinu: a îngenunchea.

  15. adelinacatrinoiu Says:

    „Cel” folosit in acest context provine de la pronumele/adjectivul demonstrativ „acela” si este folosit in vorbirea orala sau populara.

  16. Liviu Says:

    „Da’ Liiceanu, Liiceanu prin cine poate fi înlocuit?!”
    Domnul Liiceanul este autorul manualului de care faceti vorbire ? Da, da atunci inteleg apropoul rautacios, era sa zic veninos !

  17. Cârcotaşu Says:

    Crezi că nu ştiu să citesc DEX-ul? Problema pusă în discuţie era alta!

Comentariile sunt închise.


