Evaluarea naţională la română

Mă întreba cineva pe undeva de ce nu scriu despre subiectele de anul ăsta. Că, atâta vreme cât în cerinţe continuă să apare virgule tâmpite (Citeşte, cu atenţie, textul. Scrie, pe foaia de examen, răspunsul. Vs Citeşte cu atenţie textul. Scrie pe foaia de examen răspunsul la… ), n-are rost. Şi pentru că n-am copii care să dea examene dintr-astea.

Dar uite că scrie – bine – altcineva. N-are blog, dar am eu; şi mai are şi Contributors.

Apoi, li s-au dat sinonime… pentru „fiindcă”, copilul a scris „deoarece”, dar și „pentru că”. Numai că această expresie nu apărea în barem și multe profesoare nu au luat răspunsul în considerare, „pentru că e locuțiune”. Baremul ar trebui să epuizeze toate variantele de răspuns, nu să lase profesorul să aleagă. Eu le-am dat punctele, alții nu. La fel, pentru „cer”: în barem apăreau „solicit”, „pretind”, dar, judecând contextual – „Ai auzit ce-ți cer?” –, copilul a scris „vreau”, „te rog”, cum mi se pare și firesc. În fond, nu soliciți de la Anul Nou să fie neprihănit… A rămas, din nou, ca profesorul să aleagă. Eu am dat punctele, alții nu. (Continuarea, AICI.)

Întru comparaţie: baremul MEN pentru limba română are două pagini. Baremul Cambridge pentru examenul de reading and comprehension la limbă străină la sfârşitul liceului are 16 pagini. Cu coloană Accept şi coloană Reject, ca toţi corectorii (cu sutele) să accept şi să reject fix aceleaşi lucruri.

 

Etichete:

3 Răspunsuri to “Evaluarea naţională la română”

  1. tatomirescu nelly Says:

    L-am distribuit , merită citit !

  2. jademan Says:

    ‘Sunteţi de acord cu termenii şi condiţiile? Accept Reject’

  3. Cârcotaşu Says:

    De fapt ce s-a urmărit? Înţeleg că în primul caz, în exclusivitate, vocabularul stăpânit. Eu aş fi mers pe noţiunea de sinonimie. Mai departe, prin sistemul „baremelor” (acceptat şi baremuri), se face o pregătire pentru trecerea, în liceu, la mizerabilul model al „comentariilor”. Eşti pe „comentariu” e bine. Poţi fi genial în afara unui comentariu, da’ dacă nu corespunde nu exişti! Nu-i o noutate. Am avut în facultate un profesor care corecta lucrările scrise, comparîndu-le cu cursul lui. Corespunea, cuvând cu cuvânt, luai 10. Schimbai două cuvinte, Einstein puteai fi, erai depunctat.

Comentariile sunt închise.


