Manuale digitale

Mărturisesc că n-am priceput mare lucru din istoria asta cu manualele digitale. Nici nu m-am străduit, ce-i drept. Se fac, nu se fac, dar mai ales de ce fac, în caz că se fac, şi cum vor fi ele folosite…

Acu’, când vine vorba de manuale digitale, îs cam numa’ două opţiuni: fie pui manualul de hârtie, tel quel, în nu ştiu ce format citibil cu cititoare electronice (era să scriu că nici cel mai prost editor n-ar face aşa ceva, da’ m-am răzgândit, căci nu ştiu totuşi cât de prost e cel mai prost editor), fie pui acelaşi conţinut într-o formă interactivă, adică faci exerciţii cam cum ar fi astea de-aici şi filmuleţe ca ăsta de dincoace.

Bun, deci să zicem că face ministerul, prin edituri, manual digital interactiv mişto la numai câţiva leuţi bucata, mult mai mişto decât chestiile foarte mişto care se găsesc deja moka şi din belşug pe net. Acuma întrebare, dacă-mi permiteţi: unde folosim noi acest manual interactiv supermişto şi funny? Acasă pe calculator, da. Să zicem că toţi copiii au calculator şi/sau tabletă, că aşa crede domnul prim-ministru şi noi nu putem să ne permitem să credem altceva decât dânsul, că doară dânsului îi raportează Institutul de Statistică, nu nouă. Deci da, folosim manualul interactiv acasă, în toate casele de copii şcolari, inclusiv în casele copiilor din Letea, că tot le-aţi luatără caii de la gură, lor sigur nu le lipsesc tabletele.

Da’ acu’ viu şi vă-ntreb: eu, învăţătoare în şcoala publică românească, cum pot exploata la clasă acest manual interactiv supermişto? Că na, vreau şi eu să profit de el şi să-mi fac lecţia mişto şi funny şi interactivă. Vreau să joc jocurile alea cu copiii la clasă, să râdem împreună şi să învăţăm. Numa’ că eu, în clasa mea din şcoala publică, chiar şi de fiţe, n-am calculator şi proiector. Şi chiar de-aş veni cu laptopul personal la subţioară, în caz c-aş avea aşa ceva (laptop, nu subţioară), nu pot să mă joc cu copiii pe el, că am 25-30 de Pătrăţei, şi nu pot să mă joc cu doar 2-3 odată, că iese haos în restul clasei. Aud? Exact, n-am cum exploata la clasă supermanualul interactiv, pentru că n-am calculator şi proiector. Aşa că lecţia va rămâne o plictiseală pe hârtie şi la tablă, ca-n ultimii o sută şi mai bine de ani, deşi ministerul va fi dat bani buni ca să mă transporte cu tot cu ora mea în secolul XXI. Joculeţele din manualul interactiv? Dumnezeu cu mila. Dacă părinţii se preocupă, copilul o să profite de ele. Şi cam câţi părinţi credeţi voi că se preocupă de joculeţele din manualul interactiv al copilului? Raportat la numărul total de şcolari, nu doar la ăia din clasa copilului vostru. Cam foarte puţini, vă zic eu.

Aşa că, domnule Ponta şi domnule Pricopie, manualele digitale sunt o foarte bună idee, însă doar dacă fiecare sală de clasă din România, inclusiv în deltă şi în creierii munţilor, e dotată cu calculator şi proiector. Altminteri la majoritatea copiilor vor ajunge doar CD-urile, nu şi conţinutul lor.

Şi să vă mai zic un pont, domnule Ponta şi domnule Pricopie: dacă-mi dotaţi clasa mea din fundul deltei cu calculator şi proiector, şi dacă-mi puneţi şi net de mare viteză, nici nu mai am nevoie de supermanualul digital ca să-mi fac lecţia funny: e plin netul de resurse gratuite. Plin, domnule Pricopie. Nenumărate joculeţe, filmuleţe, chestii. Dacă aş fi la şcoala din C.A. Rosetti (în deltă, pe stânga cum vă daţi jos din pasager venind de la Tulcea) şi aş avea de făcut o lecţie despre Paris, le-aş putea pune copiilor un film cules de pe youtube. Dacă aş fi la şcoala de fiţe, le-aş zice copiilor să compună ei un filmuleţ despre Disneyland cu pozele pe care le-au făcut când au fost în Franţa şi le-aş da fiecăruia timp de emisie, câte 5 minute, ca să-şi prezinte creaţia.

Domnule Ponta, domnule Pricopie, jur că dacă-mi dotaţi clasa cu calculator, proiector şi net, n-am nevoie de manual digital – şi în felul ăsta ieşiţi chiar mai ieftin. Că printr-o (aceeaşi) clasă dotată cu (mă scuzaţi că repet) calculator, proiector şi net, trec mai multe serii de elevi. Chiar aşa, domnule Ponta: ce-ar fi să-i puneţi pe domnii de la Finanţe să facă nişte calcule în acest sens, să compare [5 ani x (30 de manuale de citire + 30 de manuale de matematică)] vs (1 calculator + 1 proiector + abonament de net) – să zicem că schimbaţi calculatorul şi proiectorul la 5 ani, deşi ştim bine că pot s-o ducă şi 10.

Domnule Ponta, domnule Pricopie, dacă vreţi my professional opinion, în momentul ăsta şcoala românească are nevoie de calculator, proiector şi net de mare viteză în fiecare sală de clasă din ţară. Abia pe structura asta puteţi veni cu supermanualele interactive. Până atunci manualele digitale sunt tichie de mărgăritar pe chelia majorităţii sălilor de clasă din România.

Etichete:

10 răspunsuri to “Manuale digitale”

  1. Florentina Says:

    Sunt sigură că fița asta cu acest fel de manuale va trece repede. Căci vor fi doar școli pilot care vor participa la program și sunt convinsă că rezultatele nu vor fi aceleași ca și cele propuse.
    Și, doamna învățătoare, dacă vă lipsește doar calculatorul și net-ul sunteți un caz fericit. Știu școli în care „toaleta” (dacă se poate numi chiar așa) se află în spatele școlii, iar despre apă curentă nici nu poate fi vorba. Dar se pare că ăia mari, de la putere, nu văd asta.
    Și apropo, urmez profilul pedagogic (sunt în ultimul an de liceu) și mă îngrozesc condițiile în care voi fi nevoită să lucrez. Mă gândesc la modul cel mai serios să mă reprofilez.

  2. diacritica Says:

    Florentina, în articol nu e vorba despre ce-mi lipseşte în general ca învăţătoare (nu-s învăţătoare), ci despre ce-mi lipseşte ca să pot folosi manualele digitale la clasă.

  3. Lotus Says:

    Ca să fie interactiv (și nu sală de cinema), ar trebui ca fiecare elev să beneficieze de calculator.

  4. Adrian Says:

    Da’ parandărătu’? Cât e parandărătu’ la calculator, proiector și net? Se compară cu ăla de la manualu’ digital?
    Și mai vin și campanii dă electorale. P’alea cine le plătește? Nea Netu’?

  5. diacritica Says:

    Lotus: ba nu, că nu e oră de IT. Un singur calculator e suficient. Că nu trebuie să facă toţi acelaşi exerciţiu în acelaşi timp.
    Oricum, calculatorul + proiector e foarte mişto şi dacă-l foloseşti numai pentru filme. Le pui două ore la rând „les triplettes de Belleville” şi apoi alte 2-3 ore faci 20 de pagini de exerciţii de lexic şi gramatică (franţuzească) bazate pe film, e mai mişto decât orice alt manual.

  6. Lotus Says:

    diacritica: Păi așa, un singur manual de hârtie + un videoproiector ar fi de asemenea suficient. La ce să aibă fiecare cărți? Ajunge una pe clasă. Dar dacă fiecare ar avea calculator, toți ar putea încerca să rezolve simultan cutare joc sau exercițiu interactiv, nu doar privi la tablă/ecran cum îl rezolvă unul singur. Posibilitățile sunt mai bogate, nu?

  7. diacritica Says:

    De fapt de manualul de hârtie te poţi lipsi complet la oră, e suficient să-l aibă acasă.
    Exerciţiile alea de care zici nu trebuie rezolvate simultan, fiecare în legea lui, pentru că ai foarte puţin control asupra greşelilor fiecăruia. Că ideea e să vezi greşelile fiecăruia în parte şi să-i explici, nu să facă fiecare tona de exerciţii de capul lui.
    Când unul face exerciţiul (la tablă cu creta sau pe calculator+proiector, nu contează), toţi ceilalţi văd dacă şi ce greşeşte, se gândesc dacă şi ei ar fi făcut aceleaşi greşeli, ascultă explicaţia sau dau chiar ei varianta corectă şi explicaţia. Sunt toţi pe-aceeaşi pagină, vorba englezului (sau ce-o fi el).
    În plus e (sau ar trebui să fie) vorba de nişte exerciţii interactive funny, ideea e (şi) să ne distrăm împreună.

    Nu mai zic ce-nseamnă 25-30 de copii aşezaţi fiecare la calculatorul lui şi cam ce şanse ai să faci efectiv oră de orişice cu ei.

  8. zippo Says:

    Editorul nu e prost, e ticălos. E suficient să deschidem unul din manuale şi să vedem dacă fragmentarea informaţiei (paragrafe sparte, culori împrăştiate peste tot, sublinieri aiurea, multitudinea de fonturi folosite – tot ce o editură evita când editează o carte) îl învaţă pe elev estetică vizuală şi îl ajută să înveţe lecţia.

    Din acest motiv există nişte standarde LMS, SCOM exact ce se ocupă de aşa ceva (de la partajarea informaţiei până al modul de aplicare şi design al unei lecţii digitale – merge şi mai adânc până la a gestiona activitatea profului).

    Problema e că cer creier şi oameni dedicaţi, şi nu un singur tehnoredactor ce trebuie să fie şi designer dar să facă şi prepress (că aşa e mai ieftin pentru domn editor, ca să ajungă şi la comisie acolo ceva).

  9. VictorCh Says:

    „Joculeţele din manualul interactiv? Dumnezeu cu mila. Dacă părinţii se preocupă, copilul o să profite de ele. Şi cam câţi părinţi credeţi voi că se preocupă de joculeţele din manualul interactiv al copilului?”
    Da’ badea Vasile si lelea Frosa de la coada vacii (parinti si ei, ca pt a face copii nu-ti trebuie nici „carte” si nici aprobare) CUM sa se „preocupe”, cand ei (in cel mai bun caz) citesc silabisind (daca CHIAR nu pot scapa de citit), iar de net POATE or fi auzit, da’ nu stiu cu ce se mananca? (Calculator? Chiar daca-‘l primeste copilu’ cadou de la scoala, probabil ca il dau la carciuma pe-o litra de „drojdie”…)

    „…manualele digitale sunt o foarte bună idee, însă doar dacă fiecare sală de clasă din România, inclusiv în deltă şi în creierii munţilor, e dotată cu calculator şi proiector.”
    Mai inainte sa aiba curent electric (neintrerupt)…

    „Până atunci manualele digitale sunt tichie de mărgăritar pe chelia majorităţii sălilor de clasă din România.”
    Da’ de unde (sau – mai precis – nu asta-i aspectul care-i intereseaza), e tipsie de aur in fata celor care ar realiza respectivele manuale… (Romani fiind noi, putem sa presupunem criteriile reale de selectie pt alegerea anume a acelor autori, nu a altora…)

  10. Diana Says:

    A propos de acest subiect, astazi am citit un articol care m-a facut sa ma gandesc la postul asta:http://adevarul.ro/news/eveniment/Scoala-moare-cacat-1_54293af20d133766a884c83b/index.html

Lasă un răspuns

