Diaspora

– Spuneţi-mi şi mie, doamnă, că vă văd mai informată, de ce insistă ăştia atâta cu românii diaspora? mă întreabă taximetrista.
– Pentru că sunt şi ei români şi au şi ei dreptul să voteze, ca mine şi ca dumneavoastră.
– Bine, dar dacă-i aşa de important, de ce nu ne-am unit cu ei? Dacă şi ei sunt tot români. Că nu-nţeleg.
– Da, sunt români, sunt cetăţeni români, au buletin şi paşaport românesc şi au drept de vot.
– Da’ unde-i ţara asa, Diaspora? Dacă şi acolo sunt români, de ce nu ne-am unit cu ea?
– Diaspora nu-i o ţară, nu-i o zonă, un teritoriu. Românii din străinătate înseamnă diaspora, oriunde ar fi ei, din Etiopia până în Statele Unite.
– Aşa, ca românii din Spania?
– Da, exact aşa. Pe vremea comuniştilor diaspora însemna mai ales dizidenţi fugiţi în Occident. Acum diaspora înseamnă toţi românii care au plecat din ţară, dar sunt încă cetăţeni români. Care-n Spania, care-n Franţa, care la muncă, care la studii.
– Aha. Deci sunt români plecaţi din ţară.
– Da. Să zicem că fata dumneavoastră a primit o bursă şi face un master la Paris. Vine rar acasă, că n-are bani de avion toată ziua bună ziua. Dar e cetăţean român, are buletin românesc, are dreptul să voteze şi când vin alegerile merge la ambasada din Paris să voteze. Asta e diaspora.

________________________

Fără miştouri legate de doamna taximetristă. Avea o nelămurire, a întrebat (şi nu-i uşor să admiţi că nu ştii şi să întrebi), am lămurit-o.

Etichete: ,

10 Răspunsuri to “Diaspora”

  1. VictorCh Says:

    Apartenenta la diaspora nu implica si alte elemente, cum ar fi durata mai mare a trairii acolo a resortisantilor nostri (cei care merg in concediu pt pana la una-doua luni – sau chiar si cei care merg in excursii de cateva zile – FAC, sau NU fac parte din diaspora noastra?), plus necesitatea ca ei sa aiba acolo CEL PUTIN rezidenta, daca nu si domiciliu stabil etc?

  2. Cristina Says:

    Puţin off-topi, dar se potriveşte 🙂

    Dacă nu ştii ceva-ntreabă,
    nu-i ruşine că nu ştii,
    e mai ruşinos pe urmă,
    neştiind, să spui prostii. (Traian Dorz)

  3. Andrey Says:

    Da, ai avut rabdare, nu gluma! Dar e mai bine asa! Sa speram ca nu voteaza cucoana cu Poanta! :)))

  4. diacritica Says:

    Femeia m-a întrebat ceva (şi probabil că i-am inspirat un oarece, încredere, ceva, de m-a întrebat fix pe mine), cum era să n-o lămuresc sau să-mi dau ochii peste cap şi s-o iau la mişto?! Nu contează cu cine votează, nici n-am întrebat-o. E un om căruia i-am lămurit o nelinişte (semantică). Ca celor mai mulţi de pe-aici.

  5. vasile Says:

    Daca e mai importanta tara decat salariul din strainatate sa se urce in avion si sa vina in tara sa voteze.

  6. Life Coach Says:

    Astept cu nerabdare sa se termine hipnoza neagra de campanie electorala si redevenim oameni. Sa ne diferentiem prin veseli si tristi, somnorisi sau energici si amuzanti sau posaci ! Este asa de trist sa luptam pentru ceva ce nu este al nostru nu conteaza si nici nu ne face mai buni incat tot ce imi doresc este sa se termine cat mai repede posibil !

  7. diacritica Says:

    Mata chiar că eşti hipnotizat. Aici nu e vorba de campania electorală.

  8. Cârcotaşu Says:

    Îl pun aici, că nu mai e loc în altă parte:
    [youtubi=https://www.youtube.com/watch?v=mfCn1yfHDao]
    Diacritico, tu i-ai inspirat! 🙂

  9. Cârcotaşu Says:

    off:

  10. Ixulescu Says:

    Dragă și stimată diacritică,

    În primul rând, țin să vă mulțumesc enorm pentru acest proiect al dumneavoastră uluitor! Mereu când am avut vreo nedumerire, oricât de minusculă, v-am consultat site-ul! E, în esență, perfect, în sensul folosirii limbii române!

    Având în vedere că folosiți româna mai bine decât oricine altcineva pe care cunosc, sugerez adăugarea unei ultime piese de puzzle: folosirea ghilimelelor românești în locul celor englezești. E doar un moft, deci total la discreția dumneavoastră!

    Într-un mod total ipocrit, deși mereu mă străduiesc să scriu „corect”, sunt mai mult de părere că lingvistica ar trebui să fie descriptivă, nu și prescriptivă. Ipocrit îs mai mult de dragu’ lumii, care tot s plnge d scrsu @sta. Sper să-mi depășesc slăbiciunea (rară) de a mă simți tentat să spun lumii cum e bine și cum e rău (lingvistic) cât de curând, altfel poate m-aș „snobí” accidental, iar nici asta nu e bine.

    Oricum, toate cele bune și mult spor la continuarea proiectului!

    Numai bine,
    Ixulescu

Comentariile sunt închise.


