Odată, o dată

Odată – când înseamnă cândva.
O dată – când poate fi numărat, în seria o dată, de două ori.
Şi, cf. DOOM, “odată ce“, “odată cu“, “odată şi odată“.

De asemenea, o dată în Vă vom anunţa la o dată ulterioară. De la dată calendaristică, ca în “data de azi”.

________

Odată răspunde la întrebarea când?: Am fost odată la ei. (Când? Odată, cândva, odinioară.)
O dată răspunde la întrebarea de câte ori?: Am fost o dată la ei. (De câte ori? O dată, o singură dată, doar o dată, numai o dată.)

________
De la FM:
o dată – două date (substantiv)

1Decembrie e o dată importantă.
Îmi lipseşte o dată a problemei.

o dată – de două ori (numeral adverbial) De obicei e însoţit de adverbe ca “încă”, “numai”, “mai”, “doar”…

Am văzut filmul acesta ÎNCĂ/NUMAI/DOAR o dată.
MAI spune-mi o dată că n-am înţeles!

…sau de alte numerale adverbiale care să sugereze repetarea acţiunii.

O dată mi-a căzut bine mâncarea, dar DE DOUĂ ORI mi-a căzut rău.

odată = cândva, odinioară (adverb de timp)

A fost odată ca niciodată…

Etichete: ,

29 Răspunsuri la “Odată, o dată” r r

  1. Sonia spune:

    Si “odata” cu sensul de “concomitent”. Nu?

  2. diacritica spune:

    “Odată” n-are sensul de “concomitent”.
    “Odată cu” are sensul de “concomitent cu” şi l-am listat mai sus. Probabil nu l-ai văzut de nas.

  3. sorin dinco spune:

    :))

  4. Odata sau o data? | Vorba care ne inspira spune:

    [...] sursa: Diacritica [...]

  5. subsemantul spune:

    Am facut asa cum ai spus.
    Iti multumesc de sfat. Nu am vrut sa apara link-ul de unde i-au deoarece voiam sa te sesizezi singura si sa-mi scri ca esti de-acord.

  6. diacritica spune:

    Alt sfat: având în vedere că mai toată secţiunea ta de gramatică e copiată cuvânt cu cuvânt de aici, ar fi elegant să pui sursa fiecărui articol. (Permisiunea de a copia se cere înainte de a copia. Plus că, na, dacă tu te simţi deştept copiind, noi n-avem cum te ajuta.)

    Cât despre explicaţiuni, păstrează-ţi-le. Nu mă interesează aberaţiile logice precum cea de mai sus.

  7. Traquilitas spune:

    Ajută-mă te rog să mă lămuresc cu o treabă, că-s căpiată de cap și nu-mi pot da seama: “odată ce s-au hotărât….” sau “o dată ce s-au hotărât…”?

    Mie îmi “sună” bine legat (mai ales că nu se poa’ număra), da’ nu-mi pot da seama care și cum…

    Săr’na!

  8. diacritica spune:

    Am impresia că era “o dată ce”, însă DOOM 2 a instituit “odată ce” şi “odată cu”.

    Spre deosebire de alte limbi latine, care zic une fois que, una volta che. O dată, cum ar. Nu-nţeleg de ce Academia adoptă “niciun” pe motiv că-n alte limbi latine se scrie-ntr-un cuvânt, da’ pe o dată ce îl transformă în odată ce, deşi-n alte limbi e o dată. :)

  9. Traquilitas spune:

    Aha. Deci, dacă mârâie careva la mine că am scris într-un cuvânt, dau vina pe DOOM2, că acolo se acceptă orișicum. :)

  10. Valentina spune:

    In expresia “poti sa o mai spui o data”…este corect scris o data? Adica e sinonimul cu “inca o data”, “din nou”, “iar” etc.. si se scrie dezlegat?

  11. diacritica spune:

    Da. E din seria “o dată, de două ori”. Încă o dată, încă de 2 ori.

  12. dan spune:

    “pot gati un singur fel de mancare odata” in sensul ca nu pot gati concomitent doua feluri de mancare, bine?

  13. diacritica spune:

    Cred că e “odată”, ca în “odată pentru totdeauna”.

  14. neofit spune:

    si daca il folosim cu sensul de mai repede? De exemplu: “du-te odata/o data sa…”,presupun ca impreunat este corect nu?

  15. diacritica spune:

    E “odată”. Du-te odată, vino odată.

  16. GiacomO spune:

    Încă o dată mulțumesc Diacritica fiindcă odată a lămurit problema.
    Frate, ce iubesc blogul ăsta!

  17. diacritica spune:

    Să creşti mare! :)

  18. Ileana spune:

    Narcisa Forascu, “Dificultati gramaticale ale limbii romane”
    http://ebooks.unibuc.ro/filologie/NForascu-DGLR/odata.htm

    <>

    Pentru mine, Narcisa Forascu e mai ceva decat Gramatica Academiei…

  19. diacritica spune:

    Îţi pare că ne pasă cine ce şi cât e pentru tine, de ţii să ne faci anunţ oficial în acest sens?

    (Narcisa Forăscu e de multă vreme în Biblioteca de ortografie aci de faţă. Atâta doar că Dificultăţile alea îs deja vechi de 10 ani şi reflectă norma de acu’ 10 ani.)

  20. Ioana spune:

    Am si eu o intrebare. Am inteles faza cu odata si o data. Dar am gasit undeva un exercitiu care cerea formularea unor enunturi cu urmatoarele cuvinte/structuri: niciodata, nici odata si nici o data. Stiu ca niciodata se foloseste ca referire la timp si nici o data ca referire la o data din calendar. Dar nu imi dau seama cand se foloseste nici odata.

  21. diacritica spune:

    Nu prea-mi dau seama. Probabil ceva de genul (cam forţat, de altfel) “nici acum, nici odată” (nici mai demult, sau cam aşa ceva).

  22. Marco Polo spune:

    S-a uitat de autorii exercitiului (=”curat mestesug de tampenie”) si varianta : nicio data ! :)

  23. Tidusss spune:

    “Am impresia că era “o dată ce”, însă DOOM 2 a instituit “odată ce” şi “odată cu”.” – Ma intriga faptul ca odata se scria “o data ce” si nu “odata ce”, mai ales pentru ca nu-mi suna foarte normal “o data ce am mers la masa”/”de doua ori ce am mers la masa”.

    Am impresia ca francezii/italienii nu fac diferenta intre odata si o data. La fel si englezii (da, nu sunt latini), au once pentru “odata” – “Once upon a time” si pentru “o data” – “I went to the seaside only once”.

  24. WaNeX spune:

    Odata / O data m-am dus de la 9 la scoala.
    Imi poti spune te rog frumos care este varianta corecta ? :D

  25. diacritica spune:

    Odată – când înseamnă cândva.
    O dată – când poate fi numărat, în seria o dată, de două ori.

    Depinde ce vrei tu să zici.

  26. WaNeX spune:

    Da, aici este dilema deoarece imi pot pune intrebarea “când am fost ?”, dar si “de cate ori am fost?”. Nu ma prind…
    Cred ca totusi prima.

  27. diacritica spune:

    Prima e mai probabilă decât a doua, da’ nici a doua nu-i greşită. :)

  28. WaNeX spune:

    Multumesc frumos! :D

  29. diacritica spune:

    Să crești mare!

Comentariile nu sunt permise.


Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 4,878 other followers