Ce (mai) zice USR (de centru-dreapta) despre educație

Că zice din nou.
Și zice așa:
”Vrem să transformăm și sistemul de sănătate și sistemul de educație, dintr-unul centrat pe politruci, într-unul centrat pe cetățeni.
Politicienii au interese diferite față de cei care beneficiază de aceste servicii. Lăsând la o parte tentația deloc neglijabilă a corupției, politicienii nu cunosc la fel de bine nevoile comunității și specificitățile ei, precum le cunoaște comunitatea însăși.
>> Sistemul de educație trebuie centrat pe elev, prin intermediul părinților și profesorilor. Părinții trebuie să poată alege școala copiilor lor dintr-o multitudine de opțiuni. Școlile trebuie gestionate cât mai aproape de cetățeni, prin consililul lor de administrație, nu de politruci îndepărtați care vin în inspecții regizate. Pentru mediul rural și zonele defavorizate, vom demara programe moderne de atragere de profesori calificați, în cooperare cu comunitatea locală (condiții de locuire, sporuri speciale, recompensarea profesorilor în funcție de câți copii reușesc să continue școala la liceu / facultate). Finanțarea per elev pentru cazurile sociale va fi mai mare decât cea standard (programul detaliat al USR pentru educație cuprinde deja aceste măsuri.”

1. USR de centru-dreapta transformă sistemul fără să zică un cuvânt, un cuvințel, despre formarea profesorilor. O transformă și pe ea? Și cum anume? Pentru că, drăgălașilor, fără ”transformarea” formării profesorilor în meserie, puteți să vă dați oricât cu fundul de pământ, că la clasă n-o să se schimbe nimic. Mă rog, nu de clasa copiilor voștri zic, aia de middle class de oraș mare. Ci de clasa copilului de la Atmagea, Tulcea, cu părinți zilieri în agricultură.

2. Sistemul centrat pe elev.
Ha.
Ha.
Ha.
Toată lumea cu elevu-n gură, nimeni nu zice cum anume o să centreze școala pe elev. Ministerul o centrează pe sine însuși (că totul se învârte în jurul dovezilor pe care tre’ să le produci pentru minister), iar USR de centru-dreapta o centrează pe – pam-pam! – părinți. Căci, nu-i așa, părinții zilieri din Atmagea sau din Cailderea / Neatârnarea știu ei mai bine ce e bine pentru copiii lor. Și ca ei sunt majoritatea părinților din țară. Dar USR de centru-dreapta face program, cum am mai zis, pentru părinții middle class din orașele mari. Adică pentru ei înșiși.

3. ”Părinții trebuie să poată alege școala copiilor lor dintr-o multitudine de opțiuni.” Ha. Și care-anume-s opțiunile la Stejaru, unde merg – pare-mi-se – copiii din Cailderea? Nu, frumușeilor, toate școlile trebuie să fie atât de bune încât să fie irelevant la ce școală îl duci. Pentru că asta cu părinții care aleg școala adâncește segregarea. Școli cu copii mulți, deci resurse mai multe, deci educație mai bună, vs școală cu copii puțini, deci resurse puține, deci educație care n-o să fie în veci mai bună, că n-are de unde. Școli cu resurse, unde merg copiii middle classului userist, și școli amărâte, unde merg copiii amărâților. La asta duce pe termen mediu-lung povestea cu alegerea școlii. Se întâmplă deja, de fapt, doar că segregarea o să devină legală și o să se adâncească. (Și be, nu, în școlile private părinții nu gestionează nimic.)

4. ”Inspecții regizate”. Hai să râdem. Păi orice lecție e o regie și orice inspecție anunțată duce la o lecție programată în detaliu. La fel e și cu demo lesson, la fel e și când îți intră la oră directorul englez sau reprezentanții de la International Baccalaureat sau Cambridge International Education, la fel e și pentru britanici, și pentru români. O inspecție anunțată nu are cum să fie vreodată nepusă-n scenă, căci, repet, lecția e în sine o punere în scenă. Iar altminteri și acum directorul are dreptul, pare-mi-se, să intre neanunțat la oră. O face? N-o face? Dac-o face, dă feedback? Stă de vorbă cu omul? Știe să-i zică ce i-a plăcut și ce-ar fi putut fi altfel?

5. ”Programe moderne de atragere de profesori calificați”. Hai, să mori tu, useristule de centru-dreapta, că dacă-ți dă casă și spor la salariu, te duci să predai pe măcar 5 ani la Chilia Veche? La Mila 23? Serios: pe câți bani te-ai duce să predai unde-a-nțărcat mutu iapa, fără tren și doar cu o ”rată” dus-întors pe zi? Ă? Sau cu un vapor la două zile? Aud?

6. ” recompensarea profesorilor în funcție de câți copii reușesc să continue școala la liceu / facultate”. Așa. Și cum cuantifici contribuția învățătoarei din clasa pregătitoare (că pe urmă poate a venit alta) la intrarea copilului la liceu sau la facultate? Câtă primă ia învățătoarea, câtă profa de română? Iar profa de geogra? Sau aia de lucru manual? (Știu că nu se mai face, numa’ zic.) Sau iau numa’ profii de materii ”principale”? Ă?

Gata, că m-am plictisit.

3 gânduri despre „Ce (mai) zice USR (de centru-dreapta) despre educație

  1. Și dacă elevul hotărăște să învețe o meserie care se caută în satul lui și nu vrea să meargă la facultate? Înseamnă că diriga nu și-a făcut datoria sau profii sunt proști?
    A da calificative personalului din invățământ pe baza succesului/promovării elevilor în urmărmtorul nivel este dovada clară că n-au habar de principiile și rolul învățământului.
    Nu toți sunt născuți să fie academicieni. Umplem țara de absolvenți și purtători de diplome. Și n-avem un tâmplar sau un instalator calificat ca lumea.
    Succesul este întotdeauna legat de nivelul școlii, nu de profilul ei; dacă i se potrivește elevului sau nu.
    #naicucine

  2. Am avut o profă de istorie în generală care, la un moment dat, ne-a anunțat că ora următoare vom avea inspecție. Am întrebat-o dacă să învățăm mai mult sau să ne pregătim din ceva anume, a zis nu, nu pregătim nimic special, facem oră obișnuită, exact cum sunt orele noastre.

    Nu știu cum este acum, înțeleg că nici manualele nu mai sunt ce-au fost.

Comentariile nu închise.