A cui jur?

A aranjamentelor, după cum rezultă din Dilema Veche de tura asta. Versiunea online, cel puţin, că p-aia de hârtie încă n-am luat-o. (Data trecută lăsa-ţi-ul era numai online, că hârtia nu suportă asemenea orori.)

Doamna Mihaela Ţânţaş, să vă explic: caietul meu e al meu, cartea mea e a mea. Deci în jurul cererii şi al aranjamentelor, că jurul ăla e neutru, adică la singular e masculin. Ca în jurul nostru şi al vostru, nu în jurul nostru şi a vostru.

(Domnu’ Mircea Vasilescu, îmi pare rău, parol, da’ nu puteam să nu. 😀 )

http://www.dilemaveche.ro/sectiune/tema-saptamanii/articol/macar-locuim-impreuna

8 gânduri despre „A cui jur?

  1. o întrebare: fără a/al nu e corect? adica „în jurul cererii și aranjamentelor de nuntă..”?

  2. Nu.
    E ca pentru „împotriva”, „contra”, „asupra” şi toate prepoziţiile care se construiesc cu genitivul: e împotriva mea şi a ta, nu împotriva mea şi ta. E în jurul meu şi al tău, nu în jurul meu şi tău.

  3. Probabil c-ar putea fi o discuţie despre în jurul |cererii şi aranjamentelor| vs |în jurul cererii| şi |(în jurul) al aranjamentelor|, da’ structura fără articol posesiv-genitival mi se pare riscantă. Adică dacă vrei să fii sigur că nu greşeşti, pui şi articolul.

  4. am înțeles, mulțam. m-am gândit fără sa-mi dau seama la „în jurul cererilor și aranjamentelor”, dar acum nu mai sunt sigur că este corectă forma asta!

  5. La şcoală am învăţat că articolul posesiv-genitival trebuie adăugat în faţa fiecărui substantiv dintr-o enumerare. Totuşi, mai recent, a-nceput să se considere acceptabilă omiterea articolului posesiv-genitival. De exemplu, denumirea oficială a unuia dintre ministerele Guvernului României este „Ministerul Culturii şi Patrimoniului Naţional” (iar înainte era „Ministerul Culturii şi Cultelor”).

    Eu unul nu mă las şi, în afară de cazul în care am de-a face cu vreo denumire oficială ca cea de mai sus, adaug de fiecare dată articolul posesiv-genitival. Dacă n-o fac, mi se pare că propoziţia e cumva şchioapă.

  6. Cum ziceam, cred că depinde de cum percepe vorbitorul sintagma:
    Ministerul |Culturii şi Cultelor| sau Ministerul |Culturii| şi |al Cultelor|.

  7. pentru ca vorbiti de lipsa de omitere(!) a cate unui articol ori litera, [watever:))], aduc si eu una ce nu ne apartine.
    da, e trasa de par aducerea, e off topic dar nu ma pot abtine.

    „Britain: WTF, Iceland?!? Why did you send us volcanic ash ? Our airspace has shut down.
    Iceland: What ? It’s what you asked for, isn’t it ?
    Britain: NO! We asked for Cash! Cash, you, dyslexic fuck! CASH!
    Iceland: Whoooops… There is no C in the Icelandic alphabet, so when you ask for Cash, all you get is ash…”

Comentariile nu închise.