Aţi căutat, vă răspundem. 45.

09-06-02 ati cautat 45 adu-ti

Cuvântul aduţi nu există, prin urmare nu se scrie în nici un fel – nici corect, nici greşit.
Există însă adu-ţi – care înseamnă adu-ţi ţie, adu lucrurile tale. Ca în:
Adu-ţi aminte! (Adu-ţi aminte (ţie)! /vs/ Adu-mi aminte (mie)!)
Adu-ţi şi copiii! (Adu şi copiii tăi!)

09-06-02 ati cautat 45 m-ai i-a

M-ai se scrie m-ai când poţi să-i adaugi în faţă un tu şi poţi continua cu pe mine:
M-ai înnebunit de cap. Tu m-ai înnebunit pe mine de cap. (perfect compus)
M-ai lua cu tine? Tu m-ai lua pe mine cu tine? (condiţional prezent)
M-ai fi luat cu tine? Tu m-ai fi luat pe mine cu tine? (condiţional trecut)

În rest, se scrie mai.

Ia se scrie ia când vine de la a lua. Mai exact:
El ia (ceva, pe cineva) – indicativ prezent.
Ia! Dacă te duci la magazin, ia şi cafea! – imperativ

I-a se scrie i-a când îi poţi adăuga în faţă un el şi poţi continua cu:
lui/ei: El i-a dat lui/ei.
pe ei: El i-a luat pe ei.

25 de gânduri despre „Aţi căutat, vă răspundem. 45.

  1. Nah, diacritica nu-i în toane bune de ceva vreme, n-are chef de criticat.
    Că diacritica critică numa’ când e în toane bune. 😀

  2. De fapt am încercat să-ţi amintesc încă o situaţie în care se scrie „ia”…

  3. pai da remus…e ‘i-a amploare demisia’ demisia i’a amploare.ea(demisia) i’a amploare:) nu ai ce corecta la dia,le are:D

  4. eu am pus demisia ca e un cuvant mai scurt:)) era „miscarea de rezistetna” ,dar e tot aia.. i’a amploare „miscarea de rezistenta” .”miscarea de rezistenta” i-a amploare..:)

  5. Mi-ati putea explica in ” (Ia/I-a) sa vad „…cum se scrie corect si care-i explicatia?

  6. După mine… „I-a fi bine”, însă fără un argument, o explicaţie, rămân la fel, nesigură.

  7. Hy.Ma framanta o neliniste ortografica(si pe mine)…’Unii nici macar nu au sansa sa-si ia\i-a la revedere.(?) dupa contraziceri intense la ordinea zilei,m-am hotarat sa te rog sa (ne)pui punctul pe ‘i’…Multam:).

  8. Să-şi ia … „Ia” în acest caz vine de la verbul „a lua”. Unii = ei să-şi ia. Oare te-am lămurit?

  9. „Alina spune (25/09/2011 la 7:00 pm):
    “Ia fi bine”… sau “I-a fi bine” ? Si de ce?”

    Daca e greseala de tastare si este vorba despre imperativul „Ia fă bine…” (sau despre „Ia fii bine…” – crescuta, simtita etc) atunci „ia” se scrie ca atare si este interjectie.
    In caz contrar se scrie „I-a fi bine…” (eu obisnuiesc sa ortografiez – „nelegal” – ” ‘I-‘a fi bine…”), contras (mai mult in limbaj popular) de la „ii va fi bine”.

    Parerea mea!

  10. Cum am scrie ia in urmatorul caz: Dacă nu-i casă străina, i-a? bunelului.

Comentariile nu închise.