Zi? Zii? Zi-i? Despre imperativul lui „a zice”

Imperativul afirmativ al lui „a zice” este ZI! (la persoana a II-a sg). Cu un singur i.

Imperativul negativ e NU ZICE !, iară nu Nu zi !.

Doi de i apar numai în structuri de genul Zi-i lui / Zi-i ei! . Şi, după cum se vede, numai cu cratimă.

Forma ZII e greşită.


DOOM 2

_________________________

Vezi şi:
Imperativul. Sau despre fii! / nu fi!, zi! / nu zice!, fă! / nu face!.

31 de gânduri despre „Zi? Zii? Zi-i? Despre imperativul lui „a zice”

  1. Esti atat de incult de fapt nici nu mai ma mir , esti la fel ca toti incultii care habar nu au despre limba romana .

    Un lucru simplu pentru a-ti da seama cu cati i se scrie un cuvant : asculta-l in timp ce-l rostesti. Se va auzi un iiii lung si accentuat. Sau esti atat de prost incat nici asta nu poti sa-ti dai seama?

    ZII , esti incult ? proasta lume. Ne miram de ce sunt luati romanii (cu 2 i incultule si aici ) de prosti in toata Europa. Voi cu prostia voastra ii reprentati

  2. bai, si mie mi s-a parut dubios cand profa de romana mi-a spus ca se scrie cu 2 i… nu mai inteleg nimic! eu stiam asa: zi lui radu sa vina / zi-i sa vina; dar cu 2 i niciodata 😐

  3. „Pentru Slightly şi alţi fuduli asemeni lui: teoria despre imperativ.”

    Ce sa citesc ? O teorie facut de un idiot ca tine?
    Pana si omul asta spune „bai, si mie mi s-a parut dubios cand profa de romana mi-a spus ca se scrie cu 2 i…”

    Ai dracu profesori de limba romana mai dar toti , sunt prosti numai tu esti destept incultule.

    Mai ai tupeul sa o faci si pe blog de parca ai avea dreptate.

    „Mai bine taci , sa creada toti CA ESTI PROST , deca sa spui ceva si sa spulberi orice urma de indoiala ”
    Plina Romania de idioti ca tine

  4. Ceea ce ne dovedeşte, o dată în plus, că prostului nu tichie de mărgăritar îi trebuie, ci oglindă, să-şi admire în ea tichia. De mărgăritar.

  5. Cred ca dl. Slightly ar trebui sa mai deschida si o carte … si eu l-as sfatui Gramatica Academiei (ultima editie). Pe langa aceasta carte eu ii mai recomand si un manual de „buna purtare si decenta in comunicare”

    Cred ca acei profesori universitari si academicieni au ajuns degeaba la Academie… Si totusi cred ca nu sunt toti „habarnisti” ca dl. Slightly cand spun ca forma de imperativ prezent a verbului „a zice” se scrie cu UN SINGUR „I”.

  6. la imperativ, este corect Zi. Niciodata ZII. Astea sunt regulile lb ro, plina de controverse. Se aude, intr-adevar, un i lung, dar acestea sunt regulile. La infinitiv este „a zice ” nu ” a zi ” vezi si ” a fi ” , „a sti” .
    de asemenea este corect : sa nu fii suparat, nu fi suparat, fii suparat.

  7. 1. Există într-adevar în pronunţie un i lung, în expresii ca „zi-i înainte!”, cu sensul de „continuă!” sau „insistă, perseverează!”.
    Acel „i” are aceeaşi valoare ca „o” din „zi-o înainte/mai departe”, dacă nu cumva este forma „înmuiată” a lui.
    2. Forma „Nu zi!”, de ex. „nu zi de două ori!” mi se pare absolut acceptabilă şi este în uz. La fel „nu du!”, „nu fă!”. Formele scurte au impact imperativ mai mare decît perechile lor lungi.

  8. 1. Grav dacă ţi se pare acceptabilă. Este o greşeală şi atât. În uz este, da, dar şi ”în faţa la” sau ”din cauza la” sunt în uz, dar asta nu înseamnă că sunt şi corecte.

    2. Nu prea le am io cu impactul imperativ, dar dacă spui o greşeală, nu cred că ai un impact imperativ mai mare.

    Părerea mea.

  9. @mihnea94

    1. „dacă spui o greşeală”. Nu, nu am „spus” niciodată o greşeală. Astea se fac, nu se spun.
    2. „ai un impact imperativ”. Nici impact nu am avut, vorba are.
    3. In context, „impact” = „efect”. Acum „le ai”?
    4. Nu există „greşeală şi atît”. Există greşeli acceptabile şi inacceptabile. Dicţionarele oficiale preiau şi forme care se abat de la regulă. Iar ce nu este în dicţionar, nu este în mod necesar greşit.
    5. Nu este grav să am o părere despre gramatică într-un loc unde se discută despre gramatică. Este însă altceva să ai păreri despre alte păreri. E mai bine să ai argumente.

  10. „Vreau să-ţi spun ceva!”
    „Zi-i!”

    Este o formă imperativă şi se scrie clar, cu doi de „i”.
    Nu poţi să scrii „zi”. că doar nu e omonim: zi – substantiv comun (zi, ziuă, zile).
    Acesta este un verb. Faci ceva, face ceva: zici, zice. Sau persoana a doua singular, modul imperativ: „Zi-i!”

  11. e greu de crezut că se poate pierde atât de multă vreme și că se poate consuma atâta bătaie de taste numai pentru ca în final să se dovedească că (cacofonia e oareșicum 🙂 intenționată), cu toată exprimarea voastră de snobi, n-are decât penultimul dreptate. zii tu că nu-i așa!

  12. Apropo de „zi” şi de „zii” (formă greşită!) : este adevărat că se aud doi sau mai mulţi „i”….Dar gramatica e totuşi norma după care ne luăm.Deocamdată! Cel puţin în scris, norma trebuie respectată! Asta nu înseamnă şi reversul, că trebuie să strănutăm după cum zice la dicţionar : „haaaap-ciu” ! 🙂

  13. Nu ştiu alţii cum sunt, da’ eu la zi ! aud un singur i. Urechea mea percepe diferenţa de i-uri dintre zi şi zi-i. Şi altminteri îs afoană, na!

  14. Şi cum spun la persoana a 2-a singular, „(tu) nu mai zice nimic!”
    Mi se pare că sună cam prost.

  15. si in exemple ca o zi buna sau zi tu , tot cu un i este bine?
    scuzati-mi prostia dar mi-se pare ciudat ca se foloseste in 2 sensuri diferite.

  16. Salut.

    De acord cu id-ul Cornel. Daca imperativul e :,,zi” negativul logic si cu o buna acustica ar fi ,,nu zi”.Nu stiam de : nu zice iar ,,zii” nu il mai comentez…

  17. Dacă imperativul afirmativ e „mănâncă!”, va să zică că negativul logic e „nu mănâncă!”? Sau „nu mânca!”?

Comentariile nu închise.